Kofeino paveikis organizmui

Kofeinas priklauso alkaloidų grupei, o pastariesiems būdingas stiprus poveikis, kartais labai pavojingas žmogaus sveikatai. Organizme kofeinas labai greitai absorbuojamas. Didžiausias jo kiekis kraujyje susidaro po valandos. Kofeino skilimo pusperiodis yra 5–6 val., tačiau, kuo vyresnis žmogus, tuo jis ilgesnis, pvz., vyresnio amžiaus žmonėms, sergantiems lėtinėmis somatinėmis ligomis, – 12 val.

Kofeino poveikis organizmui pasireiškia taip: jis blokuoja slopinančio neurotransmiterio adenozino ir sukelia noradrenalino, adrenalino, dopamino ir serotonino atpalaidavimą. Be to, jis sukelia smegenų kraujagyslių spazmus, silpnai atpalaiduoja bronchų raumenis, padidina šlapimo ir skrandžio rūgšties išsskyrimą, budrumą ir fizinį aktyvumą, pagerina dėmesio koncentraciją, sumažina nuovargį bei mieguistumą.

Stipresnis kofeino poveikis organizmui pasireiškia vyresniems ir/ar sergantiems psichikos sutrikimais žmonėms. Staigiai nutraukus kofeino vartojimą, 12–24 val. laikotarpiu atsiranda nutraukimo simptomų, pvz., galvos skausmai, nuovargis, mieguistumas, kurie trunka 2–5 dienas.

Jei per trumpą laiką į organizmą patenka daugiau kaip 250 mg kofeino, gali išsivystyti intoksikacija, pasireiškianti nerimu, nervingumu, nemiga, padidėjusiu šlapimo išsiskyrimu, veido paraudimu, raumenų trūkčiojimais, tachikardija, sujaudinimu, energijos pertekliumi, virškinamojo trakto sutrikimais.

DSM-IV išskiria:

  • intoksikaciją kofeinu;
  • lėtinius kofeino vartojimo sindromus; jiems būdingi miego ir nerimo sutrikimai, kraaujospūdžio padidėjimas, aritmijos, neramių kojų sindromas, kaulų retėjimas, padidėjęs šlapimo išskyrimas, dėl kurio gali išsivystyti dehidratacija ir šlapimo nelaikymas (moterims).

TLK-10 klasifikacijoje piktnaudžiavimas kofeinu priskiriamas prie psichikos ir elgesio sutrikimų, vartojant psichoaktyviąsias medžiagas (F15.-).

Dažniausi kofeino vartojimo būdai

Žmonės ypač dažnai vartoja maisto pro

oduktus su kofeinu, pvz., kofeino yra: puodelyje kavos (280 ml) – 135 mg; puodelyje tirpios kavos (280 ml) – 90 mg; puodelyje kavos ar juodosios arbatos be kofeino (280 ml) – 5 mg; puodelyje juodos arbatos (280 ml) – 45–75 mg; puodelyje žaliosios arbatos (280 ml) – 25–40 mg; puodelyje kolos gėrimo (420 ml) – 35 mg. Būtina prisiminti, kad kofeino yra šokolade, kakavoje ir energiniuose gėrimuose. Apskaičiuota, kad vyrai išgeria didesnius kiekius gėrimų su kofeinu, o moterys – daugiau be receptų parduodamų vaistų, į kurių sudėtį įeina kofeinas.

Vidutiniškai 200 mg/p. kofeino suvartoja net 85 proc. JAV gyventojų.

Apibendrinimas

  • Kofeino poveikis priklauso nuo individualių organizmo savybių bei išgerto kofeino kiekio.
  • Nutraukus kofeino vartojimą, gali išsivystyti nutraukimo simptomai.
  • Išskiriama intoksikacija kofeinu ir lėtiniai kofeino vartojimo sindromai.

0 thoughts on “Kofeino paveikis organizmui”

  1. DĖL KOFEINO VISKAS YRA PERDĖTA,O YPAČ JO PAVOJINGUMAS.PASAKYSIU TIK TIEK ,KAD MIRTINA DOZĖ YRA 100PUODELIŲ STIPRIAUSIOS KAVOS VIENKARTINAI,KAS NIEKAIP NETILPTŲ NET IR Į DIDŽIAUSIO ŽMOGAUS SKRANDĮ ,O TUO LABIAU VIENKARTINAI.

    Reply
  2. Na as laikausi sios taisykles,kas per daug tas nesveika.Manau cia tiesa raso.Kofejinas manau kartais tikrai gerai,kai reikia buti zvaliam reikiamu metu.Uz tai as jam duociau dideli pliusa.

    Reply

Leave a Comment