Maistas ir sveikata

Vilniaus paslaugų verslo darbuotojų profesinio rengimo centras

MAISTAS IR SVEIKATA

Liucija Kvasko

A-4 gr.

Vilnius

2005m.

Svarbiausia yra vaiką maitinti sveikai. Tai žino visi. Tačiau kas yra sveikas maistas? Ir kaip jo įsiūlyti mažyliui? Specialistai rekomenduoja daugybę produktų, kuriais maitindami neapsiriksite.

Pradėkime nuo košių.

Jomis visais laikais buvo maitinami vaikai. Tačiau dar daugelis tėvų mano, kad be jų galima apsieiti, kad košės jau atgyveno, nes yra naudingesnių produktų. Kiti, priešingai, maitina jomis vaikus vos ne kasdien.
Kruopos turi visko: baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų ir mineralų. Tačiau jeei vaiką nuolat maitinsite įkyrėjusią manų koše, nenuostabu, kad jis atsisakys jos. Beje, populiarioji manų košytė mažiausiai naudinga. Joje labai mažai vitaminų ir beveik nėra riebalų. Nepamiškite, kad košės verdamos ne tik iš manų, bet ir ryžių, grikių, sorų.

Pieno produktai.

Pino turi gerti visi maži vaikai, tačiau ne visi jį mėgsta. Prievartos taikyti nebūtina. Galbūt vaikui patiks kefyras, jogurtas, pasukos? Šie rauginto pieno produktai savo maistinėmis savybėmis netgi lenkia saldų pieną. Juose gausu rūgštaus pieno bakterijų, padedančių virškinti ir reeguliuojančių žarnyno mikroflorą.
Tiek kefyras tiek jogurtas vienodai naudingi. Tik vaikams labiau patinka jogurtas ir jo gėrimai, nes gražiau įpakuoti ir yra saldūs. Iki 3 m. Labiau rekomenduotinas kefyras. Jogurto duokite ryte ir dieną, o kefyro – vakare, mat šių produktų bakterijos skiriasi. Jo

ogurte gausu bulgariškųjų lazdelių, kefyre – grybelių. Dėl šios priežasties jis lengviau virškinamas ir vaiko skrandis nakčiai nebus apkraunamas.
Jei mažylis negeria pieno, keiskite jį grietinėle nėra gerai. Grietinėlė – labai riebus produktas, jį jaunam organizmui pasisavinti labai sunku. Verčiau šiuo produktu pagardinkite arbatą. Grietinėlė neturi būti riebesnė nei 15 proc. Nepersistenkite ir tepdami sviesto. Jo per parą užtenka 20-30 g.
Dar vienas naudingas pieno produktas yra varškė. Bėda ta, kad vaikai labai dažnai atsisako jos valgyti. Patarimas čia būtu toks – stenkitės gražiai patiekti. Kepkite apkepus, pagaminkite sūrelių su razinomis, pačią varškę skaninkite uogiene, medumi. Ją puikiai pakeičia sūris.

Kiaušiniai.

Kaip žinoma, šiame produkte gausu cholesterolio, todėl kai kurie gimdytojai jų vaikams visiškai neduoda. Be reikalo. Kiaušinyje labai daug baltymų, vitaminų A, E, D. Šio produkto nesiūlykite tiik tuomet, jei mažylis alergiškas.

Mėsos produktai.

Ne visi tėvai vaikus maitina mėsa, nes abejoja jų nauda. Dešrelių mėsa nors ir šviežia, tačiau prastesnės kokybės. Antra, dešrelėse daug druskos. Trečia, kol jos pasiekia mūsų stalą, būna ne kartą termiškai apdorojamos. Ketvirta, jose, net ir tose, ant kurių etikečių parašyta „liesa“, riebalų labai daug.
Tikrai nieko neatsitiks, jei vaikutis suvalgys dešrelę, ypač jeigu ji jam labai skani. Tegu tik jos nepakeičia mėsos patiekalų. Jei mažasis gurmanas mėgsta jas, tikrai turėtų mėgti ir ki

itokią mėsytę, tik pasistenkite skaniai paruošti. Ne tik virkite, bet ir kepkite, troškinkite.

Sriubos.

Daugiausiai vaikas ožiuojasi, kai reikia valgyti sriubos. Sriuba tradiciškai laikoma būtinu patiekalu. Tai tiesa. Ji stimuliuoja skrandžio sekreciją. Jokiu būdu netaikykite prievartos. Svarbiausia , kad sriubytė būtu skani. Jei mažylis nemėgsta vienokios, išvirkite kitokios. Maitinkite iš vaiko mėgstamo indelio. Jei vis tiek rezultato nepasiekėte, duokite sulčių, kad mažylio organizmas nepritrūktų skysčių.

Daržovės – vaisiais.

Vaiko racione privalo būti daržovių – kuo daugiau, tuo geriau. Ikimokyklinukai mielai valgo pomidorų, agurkų, tačiau atsisako burokėlių, kopūstų, morkų. Čia galioja ta pati taisyklė : skaniai paruoškite. Vaisiai daržovių nepakeičia.

Žuvies produktai.

Žuvis – vertingas maisto produktas. Ji savo mitybine verte prilygsta mėsai, o kai kuriais atvejais ją lenkia, pvz., ji turi daugiau polinesočių riebalų rūgščių, itin reikalingų ir naudingų organizmui.
Žuvis- lengvai įsisavinamų baltymų šaltinis. Jūros žuvyje daugiau nei gėlavandenėje jodo, fluoro, vario. Žuvis geležies turi nedaug, tačiau ji lengvai įsisavinama.
Galima apsieiti ir be žuvies, tačiau žuvyje yra tai, ko neturi kitokie produktai, pvz., vadinamųjų omega – 3 riebiųjų rūgščių.

KĄ TURĖTŲ ŽINOTI MAMA

• Dienos patiekalai turi kartotis. Juos reikia derinti. Tarkim, jei sriuba – kruopų, tai prie antro patiekalo turi būti daržovės. Prie mėsos tinka daržovių garnyras, o prie žuvies – bulvės.
• Vaikams naudingos šviežių daržovių salotos su aliejumi, ne tik manų ir ryžių, bet ir miežinės, gr

rikių, avižinės, perlinės kruopos, nes jos turi įvairių mineralinių medžiagų.
• Jeigu dėl kokių nors priežasčių vaikas mokykloje negalės valgyti karšto maisto, tegu jis iš namų atsineštą rupios duonos, liesos mėsos sumuštinį su įprasta mums daržove arba paprasčiausiai reikia įdėti vaisių.
• Baltymų turinčius produktus – mėsą, žirnius, pupeles patartina vaikams pateikti pirmoje pusėje ( pusryčiams ir pietums ), mat produktai skatina medžiagų apykaitą ir nervų sistemos judrumą. Be to, šie produktai, ypač valgant juos su riebalais, ilgiau užsibūna skrandyje, jiems virškinti reikia daugiau skrandžio sulčių.
• Valgant retai, kas 6-8 val., labai išalkstama ir iš karto suvartojama daug maisto. Dėl to skrandžio sienelės išsitempia, jos negali laisvai judėti, maistas blogiau susimaišo su skrandžio sultimis, ilgiau užsibūna jame, pradeda dirginti skrandžio gleivinę ir vaikas gali susirgti. Vaikus nuo pat mažens turime mokyti valgyti lėtai, gerai sukramtant maistą.
• Vaikai būtinai turi pusryčiauti. Nepusryčiavusieji namie ar mokykloje neretai pirmą kartą pavalgo tik po visų pamokų. Tėvai, kaip vaikai valgo, gali pakontroliuoti tik per vakarienę. Todėl būtina, kad vaikai pusryčiautų. Pusryčiams tinka dribsnių košė, varškė, sumuštiniai.

GERAS MAISTAS – SVEIKAS VAIKAS

Mažylio skonio supratimą formuojame mes, suaugusieji. Mums atrodo, kad vaikeliui bus skaniau, jis daugiau atsigers ir suvalgys...
Kas gi darosi, kai cukrus patenka į žmogaus organizmą? Kodėl vaiko maistas neturėtų būti papildomai saldinamas?

1. Kas yra cukrus?
Cukrus kuri mes va

algome, yra sudarytas iš gliukozės ir fruktozės. Ji sukurtas tiesiog žmogaus malonumui patenkinti. Vaisiuose ir daržovėse cukraus, t.y.,angliavandenių, yra nedaug. Išgėrę arbatos, ir norėdami tokį pat kiekį angliavandenių gauti iš vaisių turėtume jų suvalgyti beveik pusę kilogramo.
Cukrus, jei jį vartojame kaip atskirą produktą, lengvai įsisavinamas, yra didelės koncentracijos, smarkiai apkraunantis žmogaus organizmą.
Kas gi vyksta?
• Vargina kasa;
• Vystosi aterosklerozė;
• Kaupiasi nereikalinga energija;
• Atsiranda dantų kariesas;
• Jaučiamas „nenaudingas sotumas“;
• Prisideda papildomų kalorijų;
• Pučia pilvą.

Kiek cukraus reikia vaikui?
Vaikučiui iki metų nereikėtų maisto produktų „gerinti“ nei cukrumi, nei druska. Nuo metų galima arbatėlę truputį pasaldinti. Vienas nubrauktas arbatinis šaukštelis cukraus dedamas į 200 ml skysčio.
Cukrus ar saldiklis?
Visi cukraus pakaitalai, ar jų būtų kramtomoje gumoje, ar gėrimuose, pvz.,sorbitas, ksilitas, gali sukelti vidurių putimą. Todėl jei per šventes jūsų darželinukas ar mokyklinukas būtinai nori paragauti limonado, patarkite jam gerti to gėrimo, kuris saldintas cukrumi, o ne jo pakaitais – fruktoze ir sorbitu.

2. Kuo svarbūs vaisiai ir daržovės?
Vaisiai ir daržovės – pagrindiniai vitaminų ir mineralų medžiagų šaltiniai.
pagal sveikos mitybos piramidę, vaisiai ir daržovės yra ta grupė produktų, kurių kiekis neribojamas. Jų valgyti galima tiek, kiek norisi, kiek reikalauja organizmas.
Ar vaikų stalai tinka egzotiniai vaisiai?
Nereikėtų vaikui siūlyti neįprastų egzotiškų vaisių (kivių, mandarinų, ananasų ir kt.), gerai nežinomų daržovių. Metų vaiką gali paberti nuo neįprasto vaisiaus, pvz.,gabaliuko ananaso.
Visi mitybos specialistai mažiems vaikams rekomenduoja duoti obuolių, o ne kivių, ananasų, dar blogiau – kelių egzotinių vaisių tyrelių. Visada yra geriau vaikutį maitinti lietuvišku vaisiumi.

3. Arbata – gyvybės eleksyras
Arbatos lapelyje yra daugiau nei 130 įvairių naudingų medžiagų, todėl ji gerai visiems: kūdikiams, mažiems vaikams, jaunuoliams, suaugusiems, senukams. Arbata – ne tik gaivina, bet ir yra pirmas, beje, natūralus vaistas sunegalavus.
Vartojimas.
Juodoji ar žalioji arbata – puikus vaikų mitybos produktas, tik jį reikia deramai paruošti. Svarbiausios taisyklės:
• Kūdikiams ir mažamečiams vaikams reikėtų duoti labai silpnų arbatėlių;
• Kiekvieną kartą paruoškite naują, šviežią produktą;
• Arbata turi būti šilta (geriamojo pieno temperatūros), karštą vasaros dieną – drungna;
• Arbatoje esantis kofeinas gali stimuliuoti vaiką, todėl prieš miegą geriau duokite ne arbatžolių, o vaistingųjų augalų ar vaisių arbatėles ( erškėtrožių, čiobrelių, ramunėlių ir kt..).

4. Kuo naudingos košės?

Košės yra vienas svarbiausių bet kurio amžiaus vaikų kasdienių patiekalų.
Kruopos turi krakmolo, geležies, B grupės ir E vitaminų, baltymų (būtinų amonio rūgščių) ir augalinių riebalų. Visos medžiagos, įeinančios į kruopų sudėtį, būtinos vaiko organizmui. Į smulkintų miežių ir perlinių kruopų sudėtį įeina medžiagos, padedančios organizmui kovoti su bakterijomis. Vaikams iki 3 metų virkite tirštas, vyresniems nepertrintas košes piene, daržovių ir vaisių sultyse, taip pat gaminkite suflė, apkepus. Košes duokite kaip pagrindinį patiekalą ir kaip garnyrą prie mėsos, žuvies.

Kaip gaminti?
Bet kurio amžiaus vaikams košių rūšį keiskite, nes vienų ir tų pačių kruopų gaminiai greit pabosta. Kad taip neatsitiktu, košes įvairiai pagardinkite, pvz., vieną kartą jos duokite su vienos rūšies uogomis, kitą kart – su pertrintu bananu, trečia kart trintuve užtarkuokite kokybiškų lazdyno riešutų, ketvirtą – su šviežių obuolių ar slyvų tyre, penkta – su 1-3 arb. Šaukšteliais morkų ir t.t.
Košės, paruoštos su žaliomis uogomis, vaisiais ar net daržovėmis, pvz., morka ar pasternoku, yra labai sveikos. Vaikai, ypač maži, turi išmokti skirti įvairių produktų skonį. Jei vaikas košę valgydamas žaidžia, pvz., kiekvieną jos komponentą valgo atskirai, leiskime jam tai daryti.

Leave a Comment