Turinys
Įvadas 3I. Teorinė dalis 41.1.Veiksniai, kuriuos reikia apsvarstyti, nustatant kainas 41.2. Kainodaros tikslai 71.3. Kainodaros metodai 81.3.1. Kainos nustatymas kaštų pagrindu: 91.3.2. Kainos nustatymas vertės pagrindu: 91.3.3. Optimalus kainų lygio nustatymas 101.3.4. Paslaugų kainos 101.4. Optimalaus kainų lygio skaičiavimas 111.5. Komercinio kontrakto samprata 121.5.1. Kontraktų rūšys 131.5.2. Kontrakto struktūra ir turinys 13II. Praktinė dalis. Kainodaros organizavimas 18UAB ,,Komora” 182.1. UAB ,,Komora” teisinė veikos organizavimo forma 182.2.UAB ,,Komora” ūkinė – komercinė veikla 182.3. Rinka, kurioje veikia UAB ,,Komora” 192.3.1.UAB ,,Komora” produktų realizavimo rinkų analizė 192.3.2. UAB ,,Komora” konkurentai 202.4. UAB ,,Komora” prekių kainų nustatymo principai 212.4.1. Gaminio kainos kalkuliavimas 212.4.2. Produkto pardavimo vartotojui kainos nustatymas 212.4.3. Optimalaus kainų lygio nustatymas 222.5. UAB ,,Komora” kainodaros strategija 242.6. Pirkimo pasiūlymo (ofertos) formavimas 252.7. Pirkimo (pardavimo) kontrakto sudarymas 26Išvados ir pasiūlymai 29Literatūra 30ĮvadasKaina yra įtakos rinkos įvykiams priemonė. Kainos pagrindu vykstaprekių mainai, todėl kaina yra pagrindinis viso prekinio ūkioreguliatorius. Prekių kainos svyravimus nulemia tai, kad gamyba vykstaremiantis paklausa. Rinkos kainos lygis rodo, ar prekės gamybą reikiadidinti, ar mažinti. Įmonei dirbant rinkos sąlygomis, kaina yra vienas iš jos bendrosiospolitikos elementų. Tai svarbus kiekvienos firmos rodiklis, nes pagrindinėjos funkcija – garantuoti įplaukas iš prekių pardavimo. Be to, kaina labaisvarbi ir prekių vartotojams, todėl ji nulemia santykius tarp firmos beiprekių rinkos. Kainodara lemia įmonės galimybę įsiskverbti į rinką ir užtikrintipelningą jos veiklą. Kainodaros politikos formavimas įmonėje apimaveiksmus, kuriuos galima suskirstyti į šias dalis: kainodaros tikslųnustatymą, įtakojančių veiksnių nagrinėjimą, kainos nustatymo metodų irkainodaros strategijos pasirinkimą. Sėkmingai kainodaros strategijaiužtikrinti reikia atlikti konkurentų veiklos analizę bei nustatyti įmonėspozicijas rinkoje. Savo darbe nagrinėju UAB ,,Komora” kainodaros organizavimą, pateikiuteorinę medžiagą apie kainų strategijas, taip pat apie kainų politikosformavimą. Praktinėje dalyje pateiksiu duomenis apie įmonės veiklos organizavimoformą, jos komercinės-ūkinės veiklos aprašymą. Be to pabandysiu aprašytibei apskaičiuoti UAB ,,Komora” prekių kainos nustatymo principus, kaippavyzdžiui, produkto kainos kalkuliavimas, produkto pardavimo vartotojuikainos nustatymas, optimalaus kainų lygio nustatymas. Darbe taip pattrumpai pateiksiu UAB ,,Komora” kainodaros strategiją, taikomas kainųnuolaidas ir pan. Šio kursinio projekto tikslas yra išsiaiškinti bendrovės kainodarosproceso organizavimo ypatumus, nustatyti, kaip įmonėje formuojamaprodukcijos kaina ir žinoma išanalizuoti teorinius kainodaros aspektus. I. Teorinė dalis 1.1.Veiksniai, kuriuos reikia apsvarstyti, nustatant kainas1pav. Veiksniai, darantys įtaką kainodaros sprendimams.
Vidiniai veiksniai:
1.Rinkodaros tikslai.
Prieš nustatydama kainą, bendrovė privalo apsispręsti dėl savoprodukto strategijos. Jei tikslinė rinka bei prekės pozicionavimas buvoparinkti kruopščiai, tuomet bendrovė neturės vargo nustatydama rinkodaroskomplekso strategiją, taip pat ir kainą. Kuo aiškiau firma mato savo tikslus, tuo lengviau jai nustatytikainas. Bendrųjų tikslų pavyzdžiai yra bendrovės išlikimas, esamolaikotarpio pelno maksimizavimas, rinkos dalies maksimizavimas ir lyderystėrinkoje pagal produkto kokybę. Taigi, kainodara gali suvaidinti lemiamą vaidmenį, kad būtų pasiektibendrovės tikslai įvairiuose komercinės politikos lygiuose.
2.Rinkodaros komplekso strategija
Kad rinkodaros programa būtų nuosekli ir efektyvi, sprendimai dėlkainos turi būti derinami su produkto dizainu, paskirstymo ir rėmimosprendimais. Dažnai bendrovės pirmiausia nusprendžia dėl savo produkto kainos, o poto ja grindžia visus kitus su rinkodaros komplekso elementais siejamussprendimus. Šiuo atveju kaina yra gyvybiškai svarbus produkto pozicionavimoveiksnys, lemiantis produkto rinką, konkurencijos lygį bei paties produktosavybes. Planuojama kaina nustato, kokias produkto savybes bus galimapasiūlyti ir kokios bus gamybos sąnaudos. Taigi, nustatydamas kainas, pardavėjas privalo apsvarstyti visąrinkodaros kompleksą. Jei pozicionuojant produktą, kaina neturi lemiamovaidmens, tuomet ją stipriai paveiks sprendimai dėl kokybės, pardavimųrėmimo ir paskirstymo. Jei kaina yra lemiamas pozicionavimo veiksnys,tuomet ji smarkiai veiks sprendimus dėl likusių rinkodaros kompleksoelementų. Daugeliu atveju bendrovės, kurdamos rinkodaros programą,apsvarsto visus rinkodaros komplekso sprendimus kartu.
3.Sąnaudos.
Nuo sąnaudų priklauso, kokią savo produkto kainą nustatys bendrovė. Jisiekia nustatyti tokią kainą, kuri padengtų gamybos, paskirstymo irprodukto pardavimo sąnaudas ir duotų pakankamai pelno už bendrovėspastangas ir riziką. Bendrovės sąnaudos gali būti svarbus kainodarosstrategijos elementas. Daug kompanijų siekia dirbti kuo mažesnėmissąnaudomis, nes jos lemia didesnius pardavimus ir didesnį pelną.
4.Organizaciniai sprendimai.
Bendrovės vadovai privalo nuspręsti, kas jų organizacijoje turėtųnustatinėti kainas. Kainodaros veikla gali būti vykdoma įvairiais būdais.Mažose bendrovėse kainas dažniau nustato aukščiausio rango vadovybė, o nerinkodaros ir pardavimų skyriai. Didelėse bendrovėse kainodara paprastaiužsiima padalinių arba prekių grupių vadovai. Bet kuriais atvejais
aukščiausio lygio vadovai apibrėžia kainodaros tikslus bei politiką irdažnai patvirtina kainas, kurias siūlo žemesnio rango vadovai arpardavėjai. Kainodarai įtakos gali turėti ir pardavimų vadybininkai,gamybos, finansų skyrių vadovai ir buhalteriai.Išoriniai veiksniai:
1.Rinka ir paklausa
Sąnaudos nustato apatines kainų ribas, o rinka ir paklausa –viršutines jos ribas. Ir vartotojai, ir verslo rinkos pirkėjai pasveriaprodukto ar paslaugos kainą ir gaunamą naudą juos įsigijus. Taigi, priešnustatydamas kainą, pardavėjas privalo įvertinti santykį tarp kainos irprodukto paklausos. Ar produkto kaina yra priimtina, sprendžia vartotojas. Nustatydamakainą, bendrovė turi apsvarstyti, kaip vartotojai suvokia kainą ir kaip taiveikia jų sprendimus pirkti. Efektyvi, į pirkėją orientuota kainodara turibūti paremta įsigyjamos prekės vertės suvokimu. Ši vertė gali būti tikra irįsivaizduojama. Taigi bendrovei dažnai būna sudėtinga įvertinti privalumus, kuriuosvartotojai sieja su jos produktu…. Tačiau vartotojai sprendžia apie prekėskainą, remdamiesi būtent šiais privalumais. Jei vartotojai mano, kad kainayra didesnė už produkto vertę, jie produkto nepirks. Jei vartotojaisuvokia, kad produkto kaina yra mažesnė už vertę, jį pirks, tačiaupardavėjas praras palankią galimybę gauti didesnį pelną. Todėl pardavėjai privalo pasistengti suprasti priežastis, kodėlvartotojai perka produktą, ir nustatyti kainą pagal jų produkto vertėssuvokimą. Kadangi vartotojai skirtingai vertina kiekvieną produkto savybę,pardavėjai dažnai kuria skirtingas kainodaros strategijas įvairiemsvartotojų segmentams. Už skirtingas kainas jie siūlo skirtingus produktosavybių variantus.
2.Konkurencija
Dar vienas išorinis veiksnys, turintis įtakos bendrovės kainodarai,yra konkurentų sąnaudos, kainos bei galimos reakcijos į bendrovės veiksmus,susijusius su kainodara. Be to, bendrovės sprendimai dėl kainodaros galiturėti įtakos konkurencijos pobūdžiui. Jei įmonė imsis aukštų kainųpolitikos, ši gali pritraukti ir konkurentus. Tačiau mažos kainos galipristabdyti ar išstumti konkurentus iš rinkos. Kai bendrovė susipažįsta susavo konkurentų kainomis ir pasiūlymais, ji gali pradėti vykdyti savokainodaros veiklą.
3.Kiti aplinkos veiksniai.
Nustatydama kainas, bendrovė privalo apsvarstyti ir kitus išorinėsaplinkos veiksnius. Ekonominės sąlygos gali turėti didžiulės įtakosbendrovės kainodaros strategijoms. Kainodaros sprendimus veika tokieekonominiai veiksniai, kaip gamybos pakilimas ir nuosmukis, infliacija irpalūkanų normos, nes jie lemia produkto gamybos sąnaudas, ir vartotojųsuvokimą apie produkto kainą bei vertę. Bendrovė privalo pamastyti apietai, kokią įtaką kainos darys kitiems jos rinkodaros aplinkos dalyviams.Kaip į įvairias kainas sureaguos prekybos tarpininkai? Bendrovei reikianustatyti tokias kainas, kurios leistų rinkos tarpininkams gauti pakankamaipelno, kad jie remtų jos produktų pardavimus ir efektyviai juospardavinėtų. Daug įtakos kainodaros sprendimams daro ir vyriausybė.Galiausiai reikia atsižvelgti ir į socialinius veiksnius. Bendrovė,formuodama kainas, savo trumpalaikių pardavimų, rinkos dalies ir pelnotikslus turėtų užsibrėžti, paisydama socialinių reiškiniu. 1.2. Kainodaros tikslaiKainodaros politikos pirminėje formavimo stadijoje įmonė turinusistatyti prioritetinius tikslus, kurių siekimas lemtų tolimesniųstrateginių veiklos krypčių pasirinkimą. Neretai kainodaros tikslaisuprantami siauraja prasme ir apsiribojama pelno siekimo deklaravimu.Tačiau aštrėjančios konkurencijos sąlygomis įmonės vis mažiau turigalimybių laisvai nustatinėti kainas ir turi atsižvelgti į padėtį rinkoje.Verslo aplinkos sąlygų pasikeitimai paskatino įmones kelti naujus tikslus,susijusius su kainodara. Apibendrintai galima išskirti tris pagrindineskainodaros tikslų grupes: Tikslai susiję su pelnu. Su pelnu yra susiję tokie tikslai, kaip pelnomaksimizavimas, ilgalaikio pelningumo užtikrinimas ir užsibrėžtoinvesticinio kapitalo pelno grąžos gavimas.Maksimalaus pelno gavimo modelį propaguoja ekonomistai. Praktikoje jį sunkuįgyvendinti, nes modelyje yra fiksuojami stabilūs aplinkos veiksniai irneįvertina konkurencijos. Praktikai šį pelno gavimo variantą įvardina kaipgalimybę susikurti monopolistinę konkrečios prekės atžvilgiu situaciją irnustatyti didžiausiai įmanomas kainas maksimizuojant pelną. Tokią situacijągalima pasiekti gaminant, pavyzdžiui, prestižines prekes. Be finansiniųtikslų, kai siekiama gauti kuo didesnį pelną, įmonės sprendžia veiklostęstinumo uždavinius. Kainodaros politikos atžvilgiu tai reikštų galimybęgauti pelną ateityje, nebūtinai maksimalų, nes retai ilgame laikotarpyjeaštrėjant konkurencijai įmonėms pavyksta išlikti rinkos dominuojančiulyderiu, palaikančiu aukštą veiklos pelningumo lygį. Tikslai susiję su pardavimų apimtimis. Kainodaros tikslų formavimuituri įtakos bendri įmonės tikslai, pavyzdžiui, siekimas didinti užimamąrinkos dalį ir taip stiprinti rinkos pozicijas. Įmonei svarbu užtikrinti netik fizinį pardavimų augimą, bet garantuoti ir reikiamą pardavimų tempųaugimą. Siekimas parduoti kuo daugiau prekių nustatant žemiausias kainasbūdingas gamybinės orientacijos įmonėms.
Tikslai, orientuoti į konkurenciją. Jie nukreipti į kainosstabilizavimą arba jos pozicionavimą konkurentų atžvilgiu. Įmonė siekiarasti savo nišą rinkoje specializacijos pagalba arba pasirenka“prisitaikymo” politiką, kai norima išvengti nepalankių visiems rinkosdalyviams staigių kainų svyravimų. Keliami kainodaros tikslai turi leistiįmonei sėkmingai konkuruoti rinkoje. Kartu su išvardintomis pagrindinėmis kainodaros tikslų grupėmis įmonėsgali kelti ir kitus kainodaros tikslus. Tai tikslai, susiję su prestižu.Čia siekiama suformuoti tam tikrą vartotojų požiūrį į įmonės prekes beipačią įmonę pasitelkus kainą. Vienu atveju gali būti nustatyta pabrėžtinaižema, kitais – ypač aukšta kaina. Visada tokie veiksmai papildomi kitomismarketingo priemonėmis, ypač reklama. Galimas kainodaros tikslas – užimtikokybės lyderio pozicijas. Keliamas tikslas, kad prekės kokybė rinkoje būtųaukščiausia. Paprastai tai susiję su aukšta kaina, nes tenka padengti visasatliktų tyrimų išlaidas, investicijas į pardavimų palaikymą ir išskirtinumoįvaizdžio formavimą. Rinkoje pasireiškia stipri konkurencija, todėl gali būti keliamikainodaros tikslai, parodantys įmonės rūpestį išgyventi. Dažnai keičiasivartotojų poreikiai, įmonė turi nustatyti žemas kainas, tikėdamasigeranoriškos vartotojų reakcijos. Tačiau kritikai pastebi, kad taip įmonėgali elgtis trumpą laikotarpį, nes generuojamas mažas pelnas neleidžiaplėsti verslo, apribojamos galimybės vystytis remiantis vidiniaisresursais. Ilgainiui remiantis šiais tikslais įmonė gali prarastisavarankiškumą priimant sprendimus, nes konkurentai dėl didėjančios rinkosgalios pradės diktuoti “žaidimo” rinkoje taisykles. 1.3. Kainodaros metodaiRinkos ekonomikoje taikomi įvairūs kainodaros metodai. Tai lemiaįvairios priežastys: prekės pobūdis, t.y. plataus vartojimo ar gamybinės –techninės paskirties prekė; prekės naujumas; vienarūšė ar diferencijuotapagal kokybines savybes prekė; turinti vieną pirkėjų rinką ar keletą tosrinkos sektorių; prekės gyvavimo ciklas; firmos tikslas, kurį ji noriįgyvendinti, pasirinkdama kainą; rinkos struktūra, kurioje dirba firma;vyriausybinė kainų politika ir pan. Kainą firmos suvokia kaip kintamą veiksnį, todėl jos lygis nustatomaslabai atsargiai. Spręsdama kainų politikos problemą, firma remiasi šiaistrimis samprotavimais (žr.2 pav.).2 pav. Pagrindinių samprotavimų, į kuriuos atsižvelgia firmanustatydama kainas, modelis.|Jeigu kaina |Galima kaina |Jeigu kaina ||bus per žema,| |per ||tai gauti | |aukšta, tai ||pelną, esant | |formuoti ||tokiai | |paklausą, ||kainai, | |esant tokiai ||neįmanoma | |kainai, || | |neįmanoma || |Produkcijos |Konkurentų |Unikalusis | || |kaštai |kainos ir |prekės | || |(savikaina) |prekių |vertingumas | || | |pakaitalų | | || | |kainos | | |
Minimalią kainą lemia gamybos kaštai (produkcijos savikaina),maksimalią – firmos prekės unikalusis vertingumas. Konkurentų ir prekiųpakaitalų kainos lemia vidutinį kainų lygį. Apibendrintu pavidalu kainųapskaičiavimo metodika pateikiama 3 pav..
3 pav. Kainos apskaičiavimo modelis
Firma, pasirikdama vieną ar kitą kainos apskaičiavimo metodą,atsižvelgia bent į vieną iš anksčiau nurodytų trijų samprotavimų ir tikisi,kad būtent pasiriktasis metodas padės jai teisingai nustatyti prekės kainą. 1.3.1. Kainos nustatymas kaštų pagrindu:Seniausia ir tradicinė kainodaros strategija yra pagrįsta kainossudarymu pagal kaštus. Šiuo atveju prie visų kaštų yra pridedamas norimasgauti pelnas – suma ar procentas. Pagrindinis šio būdo privalumas slypi jo paprastume. Kainos pagrindasyra bazinės sąnaudos produkcijos vienetui, prie kurių pridedama sumaneįskaitytoms išlaidoms padengti ir pelnui sudaryti. Šis metodas ginamasargumentu, kad juo nustatoma ta kainos riba, už kurią žemesnė ji gali būtitik išimtinais atvejais ir ribotam laikui. Jis garantuoja optimalias, betne maksimalias įplaukas. Be to, jis atspindi didesnę orientaciją į gamybąir mažesnę į paklausą rinkoje. Kainos nustatymas šiuo metodu taip pat gali būti suskirstytas į: Visuminių kaštų metodą – naudojant visas sąnaudas kainai nustatyti, prie kintamų sąnaudų pridedamos pastoviosios išlaidos, proporcingai indėliams, kuriuos atskiri kintami kaštai įneša šį gaminį gaminant;
Tiesioginių sąnaudų metodas – įvertinamos tik tiesiogiai su gamyba susijusios sąnaudos. Šis metodas atskiria kintamus gamybos kaštus nuo pastoviųjų. 1.3.2. Kainos nustatymas vertės pagrindu:Čia taip pat galima išskirti keletą metodų: Kainos nustatymas nenuostolingumo būdu. Nenuostolingumą naudoja įmonės, kurios pradeda vertinti rinkosveiksniu. Jis leidžia palyginti pelną, kuris gaunamas esant įvairiomskainoms. Padeda įmonei, kuri jau nusistatė pelno normą, parduoti prekętokia kaina, kuri, esant kažkokiam gamybos dydžiui, padėtų šį pelną gauti.
Kainos nustatymas pusiausvyros būdu. Ieškoma kainos, kuri būtų optimalus balansas tarp to, kiek už prekęnorėtų mokėti pirkėjas ir firmos sąnaudų prekei pagaminti. Kainosnustatymas pirmiausiai remiasi paklausa o tik po to pasiūla. Kainos nustatymas orientuojantis į paklausą. Yra remiamasi prekės paklausos lygio tyrimais ir ta verte, kurią šiprekė turi vartotojui. Gamybos kaštai yra tik ribojantis veiksnys, kai
norima nustatyti ar bus gautas pelnas pardavus prekę už paklausos lygįatitinkančią kainą. Kainos nustatymas orientuojantis į konkurencijos lygį. Šiuo atveju, kainos nustatomos šiek tiek aukštesnės ar žemesnės užkonkurentų kainas. Nesiekiama palaikyti pastovų santykį tarp kainų irsąnaudų ar paklausos. Gali būti palikta ta pati kaina sąnaudoms pasikeitus,vien dėl to kad konkurentai kainų nekeičia. Ir atvirkščiai – kainoskeičiamos, kai jas keičia konkurentai, nors jos pačios sąnaudos ar paklausaišliko tokio pačio lygio. 1.3.3. Optimalus kainų lygio nustatymasModelį optimaliam kainų lygiui nustatyti parengė Robertas Veinbergas(R.Waynberg). Optimali kaina yra tokia, kuri garantuoja maksimalų pelną.Naudojant šį būdą pirmiausiai surenkama informacija apie kaštus, kainas irpaklausą bei parengiami keli elgsenos variantai. 1.3.4. Paslaugų kainosKainos paslaugoms nustatomos analogiškai prekių kainoms. Tikslas –nustatyti tokią kainą, kad ji būtų mažesnė už kliento gaunamą vertę arnaudą. Drauge kainos priklauso ir nuo konkurencijos. Priedas už specializuotas paslaugas skiriamas nepriklausomai nuo to,ar jų vertė yra didesnė ar mažesnė, lyginant su paprastų paslaugų tarifais.Klientai aukštai vertina specialias žinias ir specifines techninespaslaugas. Jie pasiruošę už jas daugiau mokėti, nes įsitikinę, kad įsigyjaretai apsitaikančias paslaugas, reikalingas jų specifinės problemomsišspręsti. Tarifai nustatomi pagal laiką paslaugai įvykdyti ir bendrą laiką(marketingas, kanceliarinis darbas, prastovos tarp klientų aptarnavimo). 1.4. Optimalaus kainų lygio skaičiavimasPagal optimalaus kainų lygio modelį apskaičiuojame įvairius kainųvariantus, įvertiname įvairių bendrųjų kaštų produkcijos gamybojerealizavimo variantus. Firma analizuoja santyki tarp pardavimo ir kainos.Nustatoma tokia kaina, kad būtų gautas didžiausias pelnas. Nustatytažemesnė ar aukštesnė už optimalią kainą, mažina bendrąjį pelną. Kainos ir paklausos tarpusavio ryšys gali būti išreškiamas lygtimi:u=a+bp, čia a ir b – koeficientai, p – kaina (nepriklausomas kintamasis) Kaštai išreškiami taip:
C=Cp+Cku , čia Cp – pastovieji kaštai, Ck – kintamieji kaštai, u – pardavimo apimtys. Taikant mažiausių kvadratų metodą, reikia nustatyti koeficientus a ir b.
(u = an+b(p (up = a(p+b(p2 kai n – narių skaičius eilutėje. Pelnas apskaičiuojamas: P = S+C,
čia S – įplaukos vertinė išraiška, C – bendra kaštų suma. Pardavimo apimtys vertine išraiška bus:
S = up. Galutiniam apskaičiavimui naudojamos lygtys:
U = a+bp, C = Cp+Cku Nustatomos kainos (p) ir pardavimo apimtys, atitinkančios tas kainas(u). Nustatomi bendrieji kaštai(pastovieji ir kintamieji). Tuomet mažiausiųkvadratų metodu išsprendžiamas uždavinys, iš kurio gaunami koeficientai air b. Tuomet pagal anksčiau nurodytas formules skaičiuojamas produktų prekiųkiekis, esant tam tikrai kainai, o taip pat pajamos iš pardavimų, visikaštai ir pelnas. Iš čia išrenkama kaina, esant kuriai pelnas yradidžiausias. Taip pat optimalią kainą galima apskaičiuoti pasinaudojant sekančia formule:
P = Ck/2-b/2e, kai P – optimali gaminio kaina, Ck – kintamieji gamybos kaštai, b – koeficientas, kai priklausomybės linija tiesinė, e – nukrypimas paklausos nuo kainos linijos, tai yra paklausosreakcija į kainą. 1.5. Komercinio kontrakto samprataKontraktas yra labiausiai paplitusi sandorių rūšis, suteikianti šalimstam tikras teises ir pareigas. Dviejų ar keleto šalių užsienio prekybossandoriai įforminami kontraktu, kuris paprastai sudaromas raštu. Santykiai,kylantys iš kontrakto, vadinami kontraktiniais, o šalių įsipareigojimai-įsipareigojimais pagal šį kontraktą. Tarptautiniu kontraktu suprantamas sandoris tarp 2 ar keleto šalių,esančių skirtingose valstybėse, tiekti nustatytą kiekį prekių ir/arbapaslaugų pagal šių šalių suderintas sąlygas. Šalių susitarimai įforminami raštu dokumente, kurie įvairiose šalysegali būti įvardijami skirtingai: “kontraktas” (angl. contarct),“susitarimas” (angl. agreement), bendrasis kontraktas (angl. generalagreement). Taip pat gal būti naudojamas terminas “sutartis” (angl.contract). Atsižvelgiant į objektą, taip pat kitas sąlygas, yra skirtingųrūšių kontraktai, besiskiriantys forma ir turiniu. Bendrosios kontraktųsudarymo taisyklės atsispindi įvairiuose tarptautiniuose dokumentuose(susitarimuose, konvencijose, taisyklėse), taip pat daugybėje metodiniųdokumentų. Kontraktai gali būti konsensualūs (sudarant tokius kontraktus pakankašalių susitarimo) ir realūs (juos sudarant ir vykdant reikia atlikti tamtikrus veiksmus, pvz., gauti banko garantiją, kreditą, paskolą, turtą arpan.). 1.5.1. Kontraktų rūšysYra skiriamos kelios pirkimo – pardavimo kontraktų rūšys: 1. Vienkartinio tiekimo kontraktai- vienkartinis susitarimas (sandoris), kuris numato prekių kiekio pateikimą tam tikrai datai. Prekės pateikiamos vieną arba kelis kartus per nustatytą laiką. Įvykdžius prisiimtus įsipareigojimus, juridiniai santykiai tarp šalių nutraukiami. Skiriamos tokios vienkartinių kontraktų rūšys: trumpais tiekimo terminais, būdingi žaliavinių prekių tiekimui; terminai gali būti nustatomi konkrečiai datai ar
2. Kontraktai su periodiniais tiekimais numato reguliarų (periodinį) tam tikro prekių kiekio, prekių partijos tiekimą per visą numatytą kontrakto sąlygomis laiką, kuris gali būti trumpas – trumpalaikis kontraktas, paprastai vieneri metai, ir ilgalaikis – nuo 5 iki 10, o kartais net iki 20 metų. 3. Kontraktai komplektiniams įrengimams tiekti skiriasi savo įvairove, sudėtingu turiniu, daugybe skirtingų sąlygų, pirkėjų ir pardavėjų įsipareigojimų formulavimų subtilybėmis. Ilgalaikiai kontraktai paprastai sudaromi tiekti žaliavas irpusfabrikačius, anglį, naftą ir naftos produktus, gamtines dujas,celiuliozės ir popieriaus produkciją. Kontraktai komplektiniams įrengimams tiekti numato ryšius tarpįrengimo eksportuotojo ir pirkėjo importuotojo, taip pat tarp specializuotųfirmų -subtiekėjų, dalyvaujančių tiekiant tokius komplektus. Priklausomai nuo apmokėjimo už prekes formos, skiriami kontraktaiapmokami pinigais ir visiškai (ar iš dalies) apmokami prekėmis. Dabartiniumetu plačiai paplitę mišrios formos apmokėjimo formos kontraktai. 1.5.2. Kontrakto struktūra ir turinysSudarant kontraktus, dažnai naudojamasi tipiniais kontraktais. Tipinis kontraktas- tai pagal nustatytas taisykles parengtasdokumentas, kuriame pateikti konkrečios sutarties sąlygų pavyzdiniaiformulavimai. Tipinis kontraktas neturi juridinės galios ir susitariančiosšalys neprivalo griežtai laikytis jo turinio. Svarbiausia tipiniamekontrakte yra tai, kad jis padeda suformuluoti būtinas kontrakto sąlygassugaištant kuo mažiau laiko. Kiekvienas sandoris sudaromas konkrečioje,dažnai net unikalioje situacijoje. Todėl suprantama, kad tipinis kontraktasnegali numatyti visų niuansų. Taigi tipinis kontraktas yra tik gairės,padedančios sudaryti realios sutarties dokumentus. Praktinėje verslo veikloje žinoma nemažai užsienio prekybos sutarčiųrūšių. Daugiausia paplitusi tarptautinė pirkimo pardavimo sutartis. Kita,mažiau paplitusi,- tarptautinė barterinių mainų sutartis. Gana dažnaitarptautinės prekybos praktikoje naudojama tarpininkavimo arba atstovavimosutartis. Kontraktą paprastai sudaro: preambulė;
kontrakto dalykas (objektas);
prekės kokybės nustatymo būdas;
kaina ir bendra kontrakto suma;
prekių pristatymo terminai;
mokėjimo sąlygos;
prekių įpakavimas ir markiravimas;
pardavėjo garantijos ir sankcijos;
draudimas;
fors mažoro išlyga;
arbitražas;
kitos sąlygos.
Preambulė
Kontrakto tekstas paprastai pradedamas preambule, kurioje nurodomi jįsudarančių šalių detalūs juridiniai adresai (juridinio asmens pilnaspavadinimas; asmens, atstovaujančio juridinį asmenį, pavardė ir vardas,pareigos; sąskaitos banke numeris ir kiti banko rekvizitai). Preambulėjetaip pat nurodomas kontrakto registravimo numeris, jo pasirašymo data irvieta.
Kontrakto dalykas
Šiame kontrakto skyriuje nurodoma sandorio rūšis (pirkimas-pardavimas, lizingas, ranga ar kt.). Čia taip pat nurodomos ir bazinėskontrakto sąlygos, prekės pavadinimas ir kiekis, pavyzdžiui “<…>Pardavėjaspardavė, o Pirkėjas nupirko FOB Klaipėdos jūrų uoste vieną automobilį“Rover” <…>”.
Prekės kokybės nustatymo būdas
Prekės kokybė- tai visuma parametrų, iš kurių sprendžiama, ar prekėtenkina pirkėjo reikalavimus. Kokybė gali būti nustatoma tokiais būdais: iš kontrakte nurodyto standarto ar techninių sąlygų;
iš kokybės sertifikatų;
iš daiktinių pavyzdžių. Kontrakto šalys suderina ir patvirtina prekės etaloną. Kontrakte nurodoma pasirinkto etalono pavyzdžių skaičius ir prekių kokybės palyginimo su etalonu tvarka. Paprastai atrenkami 3 pavyzdžiai: vienas paliekamas pirkėjui, vienas- pardavėjui ir dar vienas – nepriklausomai organizacijai (pvz., Prekybos ir pramonės rūmams). Kontrakte fiksuojamas pavyzdžio saugojimo laikas;
apžiūrint prekes. Šis būdas taikomas parduodant prekes aukcionuose ir iš sandėlių;
iš kitų požymių, pvz., iš produkcijos specifikacijų, sudėties ir pan.
Kaina ir bendra kontrakto suma
Kontrakto šalių susitarimu prekės kaina fiksuojama kontrakto tekstevienos iš šalių nacionaline valiuta ar trečios šalies valiuta.Atsiskaitymams tarp pardavėjo ir pirkėjo gali būti pasirenkama ir kitavaliuta, t.y. nebūtinai ta, kuri užfiksuota kontrakte. Esant nestabiliomsvaliutoms, kainos fiksuojamos stabilia valiuta, o mokėjimai- dažniausiaišalies importuotojos valiuta.
Prekės pateikimo terminai
Pateikimo terminas- laiko periodas (kalendorinė data), per kurįpardavėjas turi pateikti prekes į kontrakte numatytus geografinius punktus.Paprastai kontrakte nurodoma konkreti kalendorinė data.
Mokėjimo sąlygos
Šiame kont…rakto skyriuje šalys fiksuoja susitarimus dėl tarpusavioatsiskaitymo formos ir tvarkos bei mokėjimo įvykdymo garantijų. Atsiskaitymo formos gali būti labai įvairios. Dažniausiai naudojamosšios: atsiskaitymas banko pervedimu; čekiais; akredityvinis atsiskaitymas;atsiskaitymas inkaso; atsiskaitymas kreditan .Prekių įpakavimas ir markiravimas
Prekių įpakavimo reikalavimai skirstomi į bendruosius irspecialiuosius. Bendruosius prekės įpakavimo reikalavimus sąlygoja pardavėjoįsipareigojimai garantuoti prekių saugumą jas transportuojant. PagalINCOTERMS sąlygas prekės pirkėjui turi būti pristatytos tokiame įpakavime,
kuris leistų prekes transportuoti jūrų ir vidaus vandenų transportu.Pardavėjas privalo atsakyti už prekių sugadinimą, jeigu tai atsitiko dėlnetinkamo jų įpakavimo. Prekės markiravimas yra svarbus tarptautinių sutarčių elementas, kurisatlieka tokias funkcijas:Garantijos
Kontraktuose pardavėjas įtvirtina garantijas pirkėjui. Pardavėjasgarantuoja prekių atitikimą techninėms kontrakto sąlygoms, nacionaliniamsar tarptautiniams standartams. Jei prekės neatitinka techninių kontraktosąlygų, pirkėjas per garantinį laiką gali pareikšti pardavėjui pretenzijasdėl prekių kokybės. Tokiu atveju pardavėjas turi pašalinti atsiradusiusprekės defektus arba pakeisti defektinę prekę kita.
Draudimas
Šiame skyriuje aptariamos keturios pagrindinės draudimo sąlygos: kasdraudžiama (kokia prekė); kokia rizika apdraudžiama; kas apdraudžia; kienonaudai draudžiama.
Fors mažorinė išlyga (nenugalimos jėgos aplinkybės)
Kontrakto įvykdymui gali turėti įtakos iš anksto nenumatytosaplinkybės, atsiradusios dėl nenumatytų ir neįveikiamų ypatingų aplinkybių.Tokios aplinkybės vadinamos fors mažorine išlyga. Tai blokada; gaisras,potvynis, streikai, sukilimai, audros, žemės drebėjimai ir pan. aplinkybės.Kai kurių valstybių teisėje (Britanijos) joms nepriskiriamos aplinkybės,priklausančios nuo žmogaus veiklos (karas, streikas).
Arbitražas
Arbitražas- specialus organas turtiniams ir neturtiniams ginčamsspręsti. Arbitražiniai teismai yra dviejų rūšių: pastoviai veikiantis arbitražas, kuriuose ginčai sprendžiami pagal juose galiojančius reglamentus. Toks arbitražas paprastai veikia prie prekybinių rūmų, biržų, prekybos ir pramonės asociacijų;
“ad hoc” arbitražas, kurie sudaromi pagal konkretų kontraktą iškilusiems ginčams spręsti.
Kitos sąlygos
Šiame kontrakto skyriuje gali būti aptartos įvairios papildomossąlygos, pvz., kontrakto sąlygų pakeitimo ar papildymo tvarka, pasirašytinųkontrakto egzempliorių skaičius, kontrakto apimtis puslapiais bei kitisvarbūs patikslinimai. UAB ,,Komora” 2.1. UAB ,,Komora” teisinė veikos organizavimo formaLietuvos įmonė ,,Komora” įregistruota kaip uždaroji akcinė bendrovė,įkurta 2000 metais. Uždaroji akcinė bendrovė – tai juridinis asmuo, kurio įstatiniskapitalas yra suskirstytas į dalis, vadinamas akcijomis. Jos veiklaatskirta nuo savininkų veiklos. Akcininkai pagal bendrovės prievoles atsakotik ta suma, kurią privalo įmokėti už akcijas. Šios bendrovės akcijos negali būti platinamos ir jomis prekiaujamaviešai. Įstatinis kapitalas negali būti mažesnis kaip 10000 litų ir jojenegali būti daugiau kaip 100 akcininkų. Įmonės veiklą reglamentuoja šie Lietuvos Respublikos įstatymai irteisiniai aktai: • Lietuvos Respublikos Konstitucija; • Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymas; • Lietuvos Respublikos bendrasis įmonių įstatymas; • Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymas; • Lietuvos Respublikos juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymas; • Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymas • Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymas • Kiti įstatyminiai ir teisiniai aktai, reglamentuojantys specifinius klausimus. 2.2.UAB ,,Komora” ūkinė – komercinė veiklaKaip jau buvo paminėta įmonė įkurta 2000 metais, tai yra beveik priešketverius metus. O tai reiškia, kad įmonė yra dar labai jauna. Įmonėjedirba penki darbuotojai: direktorius, vadybininkas, buhalterė ir dutechnikos specialistai. Tačiau įmonė planuoja netolimoje ateityje plėstis,persikelti į didesnes patalpas, priimti dar vieną vadybininką, finansininkąir du kompiuterių specialistus. Dabar uždaroji akcinė bendrovė ,,Komora” yra viena iš daugeliokompiuterių prekyba užsiimančių įmonių, užimanti tik nedidelę rinkos dalį,aptarnaujanti ir privačius asmenis, ir įmones. UAB “Komora” prekiauja naujais ir naudotais kompiuteriais, jų dalimis,programine įranga. Bendrovė užtikrina garantinį aptarnavimą ir teikiakompiuterių servisą, prižiūri telekomunikacinius tinklus. Kompiuteriųservisas atliekamas pagal sutartis. Prekes, kuriomis prekiauja UAB ,,Komora”, bendrovė dažniausiaiatsiveža savo transportu ir klientam, pagal pageidavimą, pristato taip patsavo transportu. Jei reikia, kompiuterių specialistai atvažiuoja į klientonamus ir įstaigą ir atlieka kompiuterių servisą. 2.3. Rinka, kurioje veikia UAB ,,Komora” 2.3.1.UAB ,,Komora” produktų realizavimo rinkų analizėUždaroji akcinė bendrovė ,,Komora” komplektuoja ir prekiauja tokiomis prekėmis:|Stalo kompiuteriai | ||Nešiojami kompiuteriai | ||Vidinės detalės: |Kietieji diskai || |Aušintuvai || |Procesoriai || |Operatyvioji atmintis || |Motininės plokštės || |Vaizdo plokštės ||Komponentai: |Spausdintuvai || |Klaviatūros || |Pelytės ||Papildoma įranga: |Projektoriai || |Skaneriai || |FDD || |Modemai || |UPS || |Tinklas || |Priedai ||Multimedia: |Garsiakalbiai || |CD įrenginiai || |Garso plokštės || |Informacijos laikmenos ||Korpusai | ||Monitoriai | ||Kabeliai | |
UAB ”Komora” prekių realizavimo rinkas būtų galima iškirti į du segmentus: • Juridiniai asmenys; • Privatūs vartotojai, perkantys prekes asmeniniam naudojimui. UAB “Komora”, prekiaudama su kitomis įmonėmis, kurios perka didesniais
kiekiais, taiko įvairias nuolaidų sistemas, priklausančias nuo kiekio,mokamos pinigų sumos ir kt. Su tam tikromis įmonėmis bendrovė yra sudariusiilgalaikes sutartis dėl pastovaus techninio aptarnavimo ir nuolatinioįrangos atnaujinimo. Privatiems asmenims įmonė nuolatos siūlo įvairias ypatingų pasiūlymųprogramas, kai jie tam tikru laikotarpiu gali nusipirkti prekes sunuolaidomis ir kitomis lengvatomis. UAB ,,Komora” užsiima tik mažmenine kompiuterių ir jų aksesuarųprekyba, todėl ji savo rinkos neskirsto į didmeninę ir mažmeninę rinkas. 2.3.2. UAB ,,Komora” konkurentaiLietuvoje yra daugiau nei 400 įmonių prekiaujančių kompiuteriais ir jųpriedais, o dauguma šių bendrovių yra labai mažos tokios kaip UAB,,Komora”. Vien tik Vilniuje, kur yra įsikūrusi UAB ,,Komora” yra virš 100įmonių (prekiaujančių kompiuteriais ir jų priedais), kurios yraužsiregistravusios Lietuvos įmonių kataloge. Pagrindiniai konkurentai įsikūrę Vilniuje yra: • UAB Aseta • UAB Adekoma • IĮ Aureolė • UAB Elfortis • UAB Elneta • UAB Gintema • UAB Intac LIT • UAB Kompsis • Labbis & Co • Okto Piligrimo Kompiuteriai • UAB Ralinga • Sonex CO • UAB Sisneta • UAB Skaidula • UAB Vilfonika Kaip jau minėjau, įmonių prekiaujančių kompiuteriais ir jų priedaisyra labai daug visoje Lietuvoje, tačiau besivystant informacinei visuomeneiir sparčiai plečiantis informacinių technologijų panaudojimui, poreikiskompiuteriams nuolatos didėja. Jau dabar daugelis žmonių neįsivaizduojasavo gyvenimo be kompiuterio, interneto, mobilaus telefono ir panašiai.Taigi, nors konkurentų nėra mažai, tačiau imonė yra perspektyvi ir tikisijog jos pelnas didės. 2.4. UAB ,,Komora” prekių kainų nustatymo principai 2.4.1. Gaminio kainos kalkuliavimas1 lentelė.1 kompiuterio kainos elementai ir kainos kalkuliacija.|Eilės |Kainos elementų pavadinimas |Lt | Lyg.||Nr. | | |svori|| | | |s || | | |% || | | |kaino|| | | |je ||1 |Detalės:|Pagr. plokštė Asus A7V8X-X |200,51|14,76|| | |Procesorius Intel325 celeron |320,25|23,58|| | |Op.atmintis 256Mb DDR400 PUI |135,36|9,97 || | |Kietasis diskas 80.0GB SP0812C |248,93|18,33|| | |Diskasukis 3,5″ Mitsumi juodas |18,65 |1,37 || | |Korpusas Q-TEC PSU ATX 300W |109 |8,02 || | |Vaizdo plokštė Asus A9200SE |205,7 |15,14|| |Detalės iš viso |1238,4|91,17||2 |Darbo užmokestis 2 žm. val. * 4,5 Lt |9 |0,66 ||3 |Pastoviosios išlaidos (pridėtinės): 50% |4,5 |0,33 || |nuo darbo užmokesčio | | ||4 |Socialinis draudimas: 31 % nuo darbo |2,79 |0,21 || |užmokesčio | | ||5 |Energija ir kitos pagalbinės medžiagos |3 |0,22 ||6 |Gaminio savikaina |1257,6|92,59|| | |9 | ||7 |Pelnas 8% |100,62|7,41 ||8 |Neto kaina |1358,3|100 || | |1 | ||9 |PVM (18% nuo sukurto produkto) |21,58 | || |(1358,31-1238,4)*0,18 | | ||10 |Produkto bruto kaina |1379,8| || | |9 | ||11 |EXW kaina |1379,8| || | |9 | | 2.4.2. Produkto pardavimo vartotojui kainos nustatymas2 lentelė. Komercinė garso kolonėlių Creative Inspire 2.1 G380 kainos kalkuliacija|Eil.Nr|Kainos elementai |Lt. |Lyg.svoris, % ||. | | |kainoje ||1 |Kainoraštinė pirkimo kaina |149 |87,02 ||2 |Pardavėjo apimties nuolaida|-14,9 |-8,70 || |10% | | ||3 |Skonto nuolaida 2% |-2,68 |-1,57 ||4 |Prekių pirkimo išlaidos 3% |3,94 |2,30 ||5 |Prekių įsigijimo kaina |135,36 |79,05 ||6 |Pastoviosios išlaidos 15% |20,3 |11,86 ||7 |Prekės savikaina |155,66 |90,91 ||8 |Pelnas 10% |15,57 |9,09 ||9 |Neto kaina |171,23 |100 ||10 |PVM 18% |4,00 | ||11 |Bruto pardavimo kaina |175,23 | | 2.4.3. Optimalaus kainų lygio nustatymasOptimaliam kainų lygiui nustatyti pasirinkau vidutiniškos kokybėskompiuterio kainą, siekdama nustatyti, kokia kaina bus optimali jįparduodant, tai yra esant kokiai kainai pelnas, gaunamas iš šio kompiuteriopardavimo, būtų didžiausias. Pasirenku kelias kainas, esant kurioms yra skirtinga paklausa šiai prekei:3 lentelė. Gaminio kaina ir gaminio paklausa.|Kaina (p), |Paklausa, ||Lt. |vnt. || |(įvertinta) ||1000 |55 ||1100 |50 ||1200 |45 ||1300 |40 ||1400 |35 ||1500 |30 ||1600 |25 |
Kaštai, kuriuos patiria firma: • Pastovieji kaštai – 16 000 Lt. • Kintamieji kaštai – 35 Lt/vienam kompiuteriui. •4 lentelė. Duomenų skaičiavimas.|N |p |u |up |P2 |n ||1 |1000 |55 |55000 |1000000 | ||2 |1100 |50 |55000 |1210000 | ||3 |1200 |45 |54000 |1440000 | ||4 |1300 |40 |52000 |1690000 | ||5 |1400 |35 |49000 |1960000 | ||6 |1500 |30 |45000 |2250000 | ||7 |1600 |25 |40000 |2560000 | ||Suma:|9100 |280 |2548000 |82810000 |n = 7 |
Skaičius įrašau į lygtis: (u = an+b(p (up = a(p+b(p2 Gaunu sekančias lygtis: 280 = 7a + 9100b 2548000 = 9100a + 82810000b Iš čia gaunu koeficientus: a = 274; b = -0,18.
5 lentelė. Iš lygties u = a + bp apskaičiuotos u, esant įvairiomskainoms|Eil.Nr|Kaina |Pardavimų apimtys |Visi kaštai|Pelnas ||. |(p), Lt. | |(c), Lt |(P), Lt || | | |C=Cp+Cku |P=S-C || | |Parduotų|Pajamos iš| | || | |prekių |pardavimų | | || | |kiekis |(S) | | || | |(u) | | | ||1 |400 |202 |80800 |23070 |57730 ||2 |500 |184 |92000 |22440 |69560 ||3 |600 |166 |99600 |21810 |77790 ||4 |700 |148 |103600 |21180 |82420 ||5 |800 |130 |104000 |20550 |83450 ||6 |900 |112 |100800 |19920 |80880 ||7 |1000 |94 |94000 |19290 |74710 ||8 |1100 |76 |83600 |18660 |64940 ||9 |1200 |58 |69600 |18030 |51570 ||10 |1300 |40 |52000 |17400 |34600 ||11 |1400 |22 |30800 |16770 |14030 ||12 |1500 |4 |6000 |16140 |-10140 |
Duomenis yra pavaizduoti grafike:
[pic]
Kad gaučiau tikslią optimalią kainą, skaičiuoju pagal Vainbergoformulę:
[pic]p = 35 / 2 – 274 / 2 (-0,18) = 778,6 Lt. Taigi, paskaičiuota optimali kaina sutampa su kaina, kuria įmonėparduoda nurodytą prekę, reiškia, ji iš pardavimų gauna didžiausią pelną(mano atveju – 83450Lt). 2.5. UAB ,,Komora” kainodaros strategijaUAB ,,Komora” visas prekes ir komplektuojančias detales įsigyjatiesiai iš užsienio gamintojų. Įmonės vadybininkas kas mėnesį vyksta įužsienio šalis, sudaro kontraktus ir užsako prekes, taip pat jas atsiveža.Tai leidžia sumažinti išlaidas. Tačiau įmonė nesiekia parduoti savo prekiųmažesnėmis kainomis, nei konkurentai. Taip pat įmonė stengiasi konkuruotididindama prekių asortimentą ir lengvindama mokėjimo sąlygas. Įmonė, nustatydama savo prekių kainas, atsižvelgia į tai, kokios yrakonkurentų panašių prekių kainos. Kaina gali būti nustatoma šiek tiekmažesnė ar aukštesnė. Tokiu būdu išvengiama ,,kainų kovos”, kuomet įmonės –konkurentės, siekdamos pritraukti pirkėjus, mažina kainas, o kitos įmonės,nenorėdamos pirkėjų prarasti, priverstos daryti tą patį. Tuomet nukenčiaįmonės gaunamos pajamos.
Taip pat UAB ,,Komora” laikosi psichologinės kainodaros, kai daugumakainų yra nesuapvalintos, besibaigiančios 99 ar 95. Manoma, kad toks kainossumažinimas pritraukia pirkėjus, sudarydamas žemesnės kainos įspūdį. Įmonėje pastoviai veikia ypatingų pasiūlymų programa, kadakompiuterius, jų detales ir įvairius priedus galima įsigyti specialiomis,sumažintomis kainomis. Įmonė aptarnauja privačius ir juridinius asmenis. Kai prekes perkaįmonės ir perka didesniais kiekiais, taikomos nuolaidos, priklausančios nuokiekio. 2.6. Pirkimo pasiūlymo (ofertos) formavimasOFERTA (paprastoji) Nr. 0217995/2366/10/2004/10Pirkėjui IĮ”Ietigalis”
(pirkėjo pavadinimas) Inkaro g. 51,Vilnius (pirkėjo adresas)
Firma UAB “Komora” (pardavėjo firmospavadinimas)
A. Strazdo g.16,Vilnius (firmos adresas)
Siūlome jums įsigyti kompiuterių toliau nurodytomis kainomis ir tvarka.
|Prekės pavadinimas |Mato|1 vnt. |Kiekis|Transportas|| |vnt.|kaina, |, vnt.| || | |Lt | | ||Kompiuteris Vectron C 2.4 |Vnt.|1349 |3 |Pardavėjo || | | | |transportas||Pagrindinė plokštė: P4I45E R3.0 | | | |UAB ||i845E,S478 FSB5333 HT 2DDR333 AGP4x 4xPCI | | | |“Komora” ||LAN Audio5.1 USB2.0 4+2ports ATX | | | | ||[pic]Procesorius: Celeron 2.4 GHz/ 400MHz | | | | ||Kietas diskas: 80,0GB FDB RPM7200/BUF 2M | | | | ||Atmintis: DDR 256MB, 400MHz 32×8 CL2.5 | | | | ||Vaizdo plokštė: GeForce FX5200 64MB | | | | ||TV-out, AGP 8X | | | | ||CD-RW įrenginys: 32x52x52x + Nero burning | | | | ||rom | | | | ||Klaviatūra: Unitek, PS/2 KB-1307 | | | | ||Pelė: Chic Scrolling, 3bt, PS/2 | | | | ||Korpusas: ATX6091-I 300W, 2xUSB | | | | ||Kaupiklis: 80GB, 7200rpm, 2MB 9ms/BUF | | | | ||2M/UDMA 100 | | | | |
Pristatymo sąlygos. Per keturias darbo dienas užsakytas prekespardavėjas pristato suderintu grafiku ir adresais. Pristatytas prekespardavėjas iškrauna pristatymo vietoje savo jėgomis. Produkcijos transportoišlaidos priskiriamos pardavėjui. Pardavėjas įsipareigoja pristatyti pirkėjui prekes pirmiau nurodytomiskainomis. Pirkėjo atstovas gavimo vietoje patikrina gautų prekių kiekį ir priimajas, pasirašydamas krovinio sąskaitoje ir patvirtindamas įmonės antspaudu.Priėmus prekes pretenzijos dėl prekių kiekio nepriimamos. Pirkėjas atsiskaito už prekes per 30 dienų nuo sąskaitos – faktūrosgavimo. Kokybė ir kiekis. Pardavėjas garantuoja parduodamų prekių kokybękokybės sertifikatu, nurodomu sąskaitoje ir išduodamu pagal pareikalavimą.
Oferta gali būti traktuojama kaip pasiūlymas sudaryti kontraktą, jeiJus sutinkate su pasiūlymo sąlygomis ir kaina. Kontraktas gali būtisudarytas tik Jūsų (pirkėjo) konkretaus užsakymo pagrindu ir esantoficialiam firmos akceptui.
Firmos UAB “Komora” direktorius DariusPalekas .
(parašas)
Data 2004-10-10 2.7. Pirkimo (pardavimo) kontrakto sudarymasPIRKIMO PARDAVIMO KONTRAKTAS
Preambulė
Vieta Data
Vilnius 2004 10 10.
UAB „Komora“ __________ ________________ (pardavėjo firmos pilnas juridinis pavadinimas, kodas)toliau – Pardavėjas
___________________________Direktorius Darius Palekas________________________ (pardavėjo įgalioto atstovo pareigos, vardas, pavardė)
Įgaliojimas Nr. 174875531, 2004 10 10__,galiojantisiki___2004 11 10______________________ (data) (data)
_ ______________ IĮ ”Ietigalis”, Inkaro g. 51,Vilnius . (pirkėjo firmos pilnas juridinis adresas,kodas)
Įgaliojimas Nr. 185734597,_2004 10 22, galiojantis iki_2004 11 22__ _ (data)(data)
1. Kontrakto objektas Pardavėjas įsipareigoja parduoti, o pirkėjas pirkti 2 kompiuterius DURON 1,6 MHz, kurių numeris kataloge 007 ir apmokėti už prekes pagal Pardavėjo specifikaciją, kuri yra neatskiriama kontrakto dalis. 2. Kainos ir kontrakto bendra vertė
Kontrakto bendra vertė yra tūkstantis devyni šimtai devyniasdešimt aštuoni litai. Transporto išlaidas sumoka pardavėjas.
3. Mokėjimo sąlygos
Apmokėjimas už pristatytas prekes atliekamas per 30 dienų iš pardavėjo gavus sąskaitas – faktūras.
Mokėjimo valiuta – litai.
Uždelsus apmokėjimą ne dėl pardavėjo kaltės ir ne dėl priežasties, atleidžiančios pirkėją nuo atsakomybės, pardavėjas gali pasirinkti: ar palikti kontraktą toliau galioti arba jį nutraukti, tačiau apie savo sprendimą telefaksu turi pranešti pirkėjui per 15 kalendorinių dienų nuo kontrakto nutraukimo datos.
4. Garantijos
Pardavėjas garantuoja, kad prekės atitinka visus kokybės standartus.
Garantijos laikas – 1 metai nuo prekių pardavimo dienos.
Jeigu garantijos laikotarpiu paaiškės paslėpti prekių trūkumai ar jos kitaip neatitiks Kontrakto sąlygų, pardavėjas privalo savo sąskaita pirkėjo nurodymu per 15 dienų pakeisti prekes naujomis.
5. Galimų ginčų reguliavimo tvarka
Šalys bandys susitarti dėl visų ginčų, kurie gali kilti dėl šio kontrakto.
Šalys įsipareigoja vykdyti teismo sprendimus, jeigu nepavyktų šalims susitarti.
6. Kontrakto įsigaliojimas
Kontraktas įsigalioja, kai jį patvirtina pardavėjo ir pirkėjo šalių kompetentingos institucijos.
7. Kontrakto pakeitimai ir papildymai
Kontrakto pakeitimai ir papildymai gali būti atlikti tik raštu. Raštiška forma laikomi ir visi sprendimai, pateikti telegramomis ir faksogramomis.
8. Baigiamosios nuostatos
Visas iki tol buvęs susirašinėjimas ir šalių dokumentai netenka juridinės galios nuo šio kontrakto pasirašymo momento.
Kontrakto priedai ir protokolai, sudaryti po kontrakto sudarymo, atsižvelgiant į jų turinį gali papildyti arba pakeisti atskirų kontrakto punktų turinį, jeigu juos pasirašo abiejų šalių įgaliotieji asmenys.
Šis kontraktas sudarytas dviem identiškais egzemplioriais lietuvių kalba. Kiekviena šalis turi po vieną kontrakto egzempliorių.
9. Kontrakto įsigaliojimas
Kontraktas įsigalioja nuo jo pasirašymo datos.
Pirkėjas Pardavėjas IĮ ”Ietigalis”, UAB “Komo…ra” Inkaro g. 51, Vilnius A. Strazdo g.16, Vilnius Direktorius . . Ernestas Ridlas Direktorius . . Darius Palekas (pareigos) (parašas) (vardas, pavardė) (pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
A.V A.V. Išvados ir pasiūlymai❖ Kaina rinkoje yra svarbiausias įmonės veiklą apibūdinantis rodiklis, nes teisinga kainodaros metodika ir protinga taktika, nuosekli ir pagrįsta kainodaros strategija yra būtini veiksniai, kad įmonė galėtų sėkmingai veikti. ❖ Kainodara lemia įmonės galimybę įsiskverbti į rinką ir užtikrinti pelningą jos veiklą. Sėkmingai kainodaros strategijai užtikrinti reikia atlikti konkurentų veiklos analizę bei nustatyti įmonės pozicijas rinkoje. ❖ Pagrindiniai tikslai, į kuriuos įmonė turi atsižvelgti ir jų siekti pasirenkant kainoaros strategiją, yra: Įmonės gyvavimo užtikrinimas;
Pelno maksimizavimas;
Apyvartos didinimas;
Rinkos dalies didinimas. Išanalizavusi kainodaros procesą UAB ,,Komora”, pastebėjau, kad: ❖ UAB ,,Komora”, nustatydama savo kainas, orientuojasi į mažmeninę prekybą ir privačius asmenis, kurie jų prekes naudoja asmeniniams tikslams. ❖ Įmonė veikia monopolinės konkurencijos sąlygomis, todėl nustatant kainas turi atsižvelgti į konkurentų nustatytas kainas analogiškoms prekėms, nes nustačius mažesnę nei pas konkurentus kainą, vyksta ,,kainų kova”, kuomet įmonė stengiasi parduoti prekes pigiau, nei konkurentai, dėl to kainos krenta, ir automatiškai įmonė praranda savo pelno dalį. ❖ Taip pat yra atsižvelgiama į optimalią prekių kainą, tai yra kaina koreguojama, atsižvelgiant į paklausą. ❖ Kadangi įmonė dirba pelningai ir sugeba konkuruoti tarp daugybės panašių įmonių, taip pat ruošiasi plėsti savo veiklą, galima teigti jog ji pasirinko teisingą kainodaros strategiją. Tačiau būtina nuolatos stebėti rinkos pokyčius ir operatyviai į juos reaguoti. Literatūra1. P.Kotler,G.Armstrong. Rinkodaros principai. Kaunas: Poligrafija ir informatika, 2003.2. V. Bagdonas. Kainodara ir kontraktai.- Vilnius, 2002.3. R.Virvilaitė. Marketingas. Kaunas: Technologija, 1997.4. M .Čeikauskaitė. Kaip sudaryti kontraktą su užsienio partneriais.- Vilnius, 19955. http://www.imones.lt
———————–Vidiniai veiksniai: 1. Rinkodaros tikslai; 2. Rinkodaros komplekso strategija; 3. Sąnaudos; 4. Kainodaros organizavimas.
Išoriniai veiksniai: 1. Rinkos ir paklausos pobūdis; 2. Konkurencija; 3. Kiti aplinkos veiksniai (ekonomika, prekybos tarpininkai, vyriausybė).
Kainodaros sprendimai
Kainodaros uždavinio iškėlimas
Paklausos nustatymas
Konkurentų prekių ir kainų analizė
Gamybos kaštų įvertinimas
Atsižvelgimas į papildomus veiksnius
Kainodaros metodo parinkimas
Pradinės kainosapskaičiavimass
Galutinės kainos nustatymas