ziediniai kopustai

2965 0

 

VILNIAUS KOLEGIJA

VERSLO VADYBOS FAKULTETAS

Viešbučių ir restoranų vadyba (653N15004)

 

Gamybos ir tiekimo organizavimo savarankiškas darbas

 

ŽIEDINIŲ KOPŪSTŲ MAISTINGUMAS IR PATIEKALAI

 

VRVI12A grupės studentė Edita Matulevič

Dėstytoja Danutė Jakštienė

 

VILNIUS 2014

 

TURINYS

TURINYS 1

ĮVADAS 2

ŽIEDINIAI KOPŪSTAI IR JŲ ATSIRADIMAS 3

ŽIEDINIŲ KOPŪSTŲ MAISTINĖ VERTĖ 5

KOPŪSTŲ NAUDA SVEIKATAI 6

ŽIEDINIŲ KOPŪSTŲ PARUOŠIMAS 7

Žiedinių kopūstų ir grikių apkepas 8

IŠVADOS 9

NAUDOTA LITERATŪRA 10

PRIEDAI 11

 

ĮVADAS

 

Nuo senų laikų žmonės praktiškai kasdien vartoja daržoves. Daržovės labai paįvairina mitybą, visada norime, kad maistas būtų ne tik naudingas, bet ir gardus. Jos – vitaminų šaltinis ir energijos šaltinis, tačiau ne kas

sdien giliname savo žinias šiuo aspektu. Kas yra žiediniai kopūstai? Koks jų maistingumas? Kokie iš jų gaminami patiekalai? Darbo tikslas – aptarti paminėtas temas šiame savarankiškame darbe. Tyrimo objektas – žiediniai kopūstai.

Caput“ lotyniškai reiškia galvą. Būtent iš šio žodžio ir yra kilęs vienos iš gausiausių daržovių šeimų pavadinimas – kopūstas. Kopūstas (lot. Brassica oleracea) – bastutinių (Brassicaceae) šeimos augalų rūšis. Tai dvimetis (kai kurie varietetai vienmečiai) žydintis augalas, kurio žiedai gausiažiedėje kekėje. Nuo kada Lietuvoje auginami kopūstai – tiksliai nežinoma. Prūsijos žemės kronikoje rašoma, kad pamatę kryžiuočius valgant kopūstus prūsai stebėjosi, kad šie

e kaip arkliai gali valgyti žolę. Dabar kopūstas yra viena iš populiariausių daržovių.

 

ŽIEDINIAI KOPŪSTAI IR JŲ ATSIRADIMAS

 

Žiedinis kopūstas arba kalafioras (lot. Brassica oleracea var. botrytis) – bastutinių (Brassicaceae) šeimai priklausanti daržovė. Augalas vienmetis. Stiebas trumpas su žemai susitelkusiais lapais. Žiedynas šakotas. Žiedkočiai, kaip ir viršutiniai lapai, sustorėję, mėsingi, su žiedais sudaro sultingą, kompaktišką galvutę. Pap

prastai žiedinio kopūsto žiedynas baltas, nors būna ir žalių, purpurinių ar oranžinių. Maistui naudojami švieži žiedai su žiedkočiais. Dažniausiai verdami, nors kartais kepami ar vartojami žali. Žiediniai kopūstai Vakarų Europoje išplito XVI-XVII a.

Žiediniai kopūstai, arba kalafiorai – vienmečiai augalai, kurių valgomoji dalis – balti

žiedynai (pažaliavę būna kartoki). Anksčiau tai buvo labai brangi daržovė. Anglijoje – ten jie imti vartoti XVII a. – iki šiol sakoma: geriausios gėlės – kopūstų žiedai.

Žiedinių kopūstų auginama ir valgoma daug mažiau nei baltagūžių, nors kai kuriais atžvilgiais už pastaruosius jie yra gerokai pranašesni.

Kopūstų žiedynuose gausu geležies, fosforo, vitaminų B1 ir B2, o norint gauti rekomenduojamą vitamino C paros normą jų tereikia suvalgyti vos 50 g. Šie kopūstai, nors nekaloringi, suvalgyti suteikia sotumo jausmą, todėl gali būti tinkamas besiliekninančiųjų maistas. Kuo standesni kop

pūstų žiedynai, tuo daržovė naudingesnė, o jei ant jų yra tamsių dėmių, vadinasi, derlius buvo apdorotas piktžoles ir kenkėjus naikinančiomis cheminėmis medžiagomis.

Žiediniai kopūstai būna įvairių spalvų – žali, violetiniai, geltoni ar balti. Daugeliui žmonių violetinės spalvos žiediniai kopūstai yra skaniausi. Šios rūšies kopūstai pasižymi panašiu kaloringumu kaip ir gūžiniai kopūstai.

Maistingosios medžiagos susikaupusios lapuose; čia yra vitaminų A, B1, B2, C, riebalų, angliavandenių ir kt. Jau graikai ir romėnai žinojo 3-10 kopūstų atmainų. Dabar jų yra šimtai.

Kad subręstų gražios baltos žiedinių kopūstų galvutės, jas rei

ikia laiku apsaugoti nuo saulės ir šviesos. Todėl, tik pradėjus formuotis galvutėms, patartina jas apgaubti išoriniais lapais ir viršuje juos surišti. Jei galvutėms apsaugoti lapai tik užlaužiami, lapkočius reikia taip įlaužti, kad jie neatsitiestų. Žiedinių kopūstų derlius imamas, kol galvutės nepradėjo skleistis.

Įvairių veislių žiedinių kopūstų vegetacijos laikotarpis nevienodas. Ankstyvos veislės subręsta per 60-80 dienų, o vėly­vosios- per 120-140 dienų po daigų pasodinimo.

 

ŽIEDINIŲ KOPŪSTŲ MAISTINĖ VERTĖ

 

Kiekviena daržovė yra savita, skiriasi ir jos maistinė vertė. Ne visas daržoves galima valgyti žalias, kai kurios (bulvės, baklažanai ir kt.) reikalauja terminio apdorojimo. Nors ir yra receptų, kaip šias daržoves valgyti žalias, bet tai priimtina ne visiems.

Žiedinio kopūsto galvutėse yra apie 2,5% baltymų, 0,5% riebalų, 4,9% angliavandenių, gausu vitamino C, karoteno, B grupės vitaminų, nemažai mineralinių medžiagų: natrio, kalio, kalcio, fosforo, magnio, geležies.

Būna įvairių spalvų (balti, geltoni, žali, violetiniai). Anot gurmanų, violetiniai – skaniausi. Praktiškieji anglai teigia: “Geriausia gėlė yra žiediniai kopūstai”.

Gerosios savybės
• Daug geležies, fosforo, vitaminų B1 ir B2.

• Kaloringumu prilygsta gūžiniams kopūstams.

• Skanūs ir maistingi bet kokio pavidalo.

 

Maistinė medžiaga, 100 gramų produkto Kiekis % dienos normos
Kalorijos 25 kcal 1%
Angliavandeniai 5.8 g 4%
Baltymai 1.3 g 2%
Viso riebalų 0.1 g 0.5%
Cholesterolis 0 mg 0%
Maistinės skaidulos 2.50 mg 6%
Vitaminai
Folio rūgštis 53 µg 13%
Niacinas 0.234 mg 1.5%
Pantoteno rūgštis 0.212 mg 4%
Vitaminas B6 0.124 mg 10%
Riboflavinas 0.040 mg 3%
Tiaminas 0.061 mg 5%
Vitaminas A 98 IU 3%
Vitaminas C 36.6 mg 61%
Vitaminas K 76 µg 63%
Elektrolitai
Natris 18 mg 1%
Kalis 170 mg 3.5%
Mineralas
Kalcis 40 mg 4%
Geležis 0.47 mg 6%
Magnis 12 mg 3%
Manganas 0.160 mg 7%
Fosforas 26 mg 3.5%
Cinkas 0.18 mg 1.5%

Kopūsto maistinės savybės

 

KOPŪSTŲ NAUDA SVEIKATAI

 

Kopūsto nauda sveikatai yra be galo didelė. Tai yra pigi daržovė, todėl daugelis turbūt ją nuvertina kaip nevertingą ir naudoja tiktai kulinariniais tikslais, bet kopūstas daro stebuklus ir gali pad

dėti išgydyti vidurių užkietėjimą, skrandžio opas, odos ligas, egzemą, geltą, reumatą, artritą, podagrą, širdies ligas, akių sutrikimus, sumažinti antsvorį, sustabdyti senėjimo procesus ir sumažinti Alzheimerio ligos riziką.

Vitamino C trūkumas pasireiškia korėtomis ir kraujuojančiomis dantenomis, suskilinėjusiai lūpų kampais ir t.t., tai labai susilpnina imuninę sistemą, todėl stipriai padidėja galimybė dažnai susirgti infekcinėmis ligomis, peršalt, greičiau pasent, susirgti depresija.

Kad išvengtumėme vitamino c trūkumo, puikiai tinka kopūstas. Turbūt jūs būsit nustebinti, kad kopūstas turi daugiau vitamino c nei apelsinai. Vitaminas c yra vienas iš geriausių antioksidantų, jis mažina laisvųjų radikalų kiekį kūne, kurie yra pagrindinė senėjimo priežastis. Jis taip pat padeda atstatyti organizmo nusidėvėjimą. Taigi jis labai naudingas gydant opas, tam tikras vėžio formas,  depresiją, stiprina imuninę sistemą ir kovoja su kosuliu ir peršalimu, gydo žaizdas ir pažeistus audinius, padeda tinkamai funkcionuoti nervų sistemai ir tokiu būdu padeda pagydyti Alzheimerio ligą.

Kopūste gausu sieros. Siera yra labai naudinga, nes ji kovoja su infekcijomis. Jos trūkumas gali paskatinti mikrobines infekcijas ir sulėtinti žaizdų gijimą. Kopūsto detoksikacinis poveikis valo kraują ir pašalina toksinus

Kiti kopūsto privalumai: juose gausu jodo, jis padeda funkcionuoti smegenims ir nervų sistemai, jame yra vitamino E, kuris gerina odos, akių ir plaukų būklę. Taip pat kopūstas turtingas kalciu, magniu, kaliu ir kitom maistinėmis medžiagomis ir yra nau

udingas bendrai sveikatos būklei.

Senovės Egipte kopūstą pateikdavo kaip didžiausią delikatesą desertui. Senovės Graikijoje kopūstą laikė dievų dovana. Pasak legendos, jis stebuklingu būdu sudygo iš Frakijos caro, kurį tėviškai prilupo pats Dzeusas už išdaigą, ašarų. Senovės Graikijos žiniuoniai teigė: suvalgysi kopūsto lapą prieš gerdamas – nepasigersi, suvalgysi išgėręs – išblaivėsi. Smulkiai supjaustytų kopūstų sultimis ir tyre buvo gydomos žaizdos ir pūliniai, jais labai sėkmingai gydytos kepenų ligos, nemiga.

 

ŽIEDINIŲ KOPŪSTŲ PARUOŠIMAS

 

„Būtent dėl visų gerųjų maistinių savybių brokolius ir žiedinius kopūstus rekomenduočiau dažniau valgyti žalius. Jeigu labai norisi virti – tai visai trumpai, garuose. Kepti, troškinti net nesiūlyčiau, nebūtina jų nei nuplikyti ve. . .

 

Reikės: 1 žiedinių kopūstų gūžė, 2-3 morkos, 1 nedidelė petražolės šaknis, 1 nedidelė salieros šaknis, 2-3 valgomieji šaukštai smulkintų žalių petražolių, 40 g sviesto, 1 valgomasis šaukštas kvietinių miltų, kvapiųjų pipirų žirnelių, maltų juodųjų pipirų, druskos pagal skonį.

Gaminimas: Į verdantį vandenį (3-3,5 litro) sudėkite nuluptas ir susmulkintas alierų, petražolių šaknis ir griežinėliais supjaustytas morkas. Virinkite ant stiprios ugnies 10-15 minučių. Paskui sudėkite susmulkintus žiedinių kopūstų žiedynus, įdėkite druskos, pipirų pagal skonį bei kvapiųjų pipirų žirnelių. Užvirinkite, paskui sumažinkite temperatūrą ir virkite, kol išvirs. Nuimkite nuo viryklės, pagardinkite pakeptais aliejuje miltais ir pabarstykite smulkintomis žaliomis petražolėmis.

Žiedinių kopūstų apkepas

 

Reikės: 350 gramų maltos mėsos, 50 gramų fermentinio sūrio, 1 žiedinis kopūstas, 1 poras, 3 skiltelės česnako, druskos, kvapiujų pipirų, petražolių, sviesto. Padažui: 1,5 valgomojo šaukšto kvietinių miltų, 3 valgomieji šaukštai pieno, 1 stiklinė muskato.

Gaminimas: Žiedinį kopūstą reikia šiek tiek apvirti pasūdytame vandenyje. Faršą pakepinti su česnaku, trupučiu petražolių bei druska, pipirais. Supjaustyti griežinėliais porą. Kol kopūstas su faršu pravės, pasidaryti padažą – puodelyje išlydyti sviestą, po to supilti miltus ir viską gerai išmaišyti. Palaipsniui pilti pieną, viską pastoviai maišyti. Berti muskato riešutą, druską bei pipirus. Atvėsusį padažą sumaišyti su tarkuotu sūriu. Į kepimo formą, išteptą trupučiu sviesto, dėti žiedinius kopūstus, ant viršaus kloti faršo sluoksnį, tuomet paskleisti poro sluoksnį ir apipilti padažu. Kepti orkaitėje apie 30 minučių, kol gražiai aprus sūris.

 

IŠVADOS

 

Sveika ir teisinga mityba reikalauja daug žinių, plataus apsiskaitymo, kruopščios analizės ir tam tikrų taisyklių žinojimo.

Maisto paskirtis seniai visiems žinoma: maistas turit tenkinti gyvybinius žmogaus organizmo poreikius. Jis teikia žmogui pakankamą kiekį reikalingų baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralinių medžiagų, vitaminų ir kitų biologiškai aktyvių medžiagų bei tam tikrą kiekį energijos.

 

Apibendrinant kopūsto nauda organizmui:

Daug vitamino C, K ir B grupės vitaminų

Galingas antioksidantų šaltinis

Kovoja su laisvaisiais radikalais

Folio rūgščių šaltinis

Omega-3 šaltinis

Sieros šaltinis

Mažina cholesterolio kiekį

Gerina širdies ir kraujagyslių veiklą

Neleidžia vystytis piktybiniams augliams

Saugo nuo vėžio

Gerina nervų sistemos būklę

Padeda įveikti auksinį stafilokoką

 

NAUDOTA LITERATŪRA

 

Ksavera Vaištarienė ,,Mitybos abecėlė“ 2006, 9 psl.

Kim da Silva ,,Tinkama mityba tinkamu laiku“ 2006, 158 psl.

Dr. Michael Sharon ,, Maisto medžiagos nuo A iki Ž“ 1998, 234 psl.

Grūdas – Marvelės ,,Tarybų Lietuvos enciklopedija“ 1986, 373 psl.

K. V. Silajeva ,,Vegetariška virtuvė“ 2008, 44 psl.

Internetas

 

PRIEDAI

 

1 pav. Žiediniai kopūstai

 

2 pav. Žiedinių kopūstų apkepas

 

3 pav. Žiedinių kopūstų sriuba

 

Komentuokite!