Kaip įveikti polinkį atidėlioti?

Nemalonius ar ne tokius įdomius darbus esame linkę atidėti. Pateisinimų tokiam savo elgesiui randame nesunkiai: “dar daug laiko liko, spėsiu”, “dabar ne ta nuotaika”,”niekas dar nėra pradėjęs”. Tuomet užuot vykdę svarbią užduotį, užsiimame pašaline veikla. Visgi darbų atidėliojimas kuria žmogui įtampą, o nuo jos vėliau gali atsirasti įvairios ligos.

Kad suprastumėte ir įveiktumėte šią žalingą elgesio formą, patariama stebėti situacijas, kuriose dažniausiai atidėliojate. Neretai žmonės svajoja, tikrinasi elektroninį paštą, valo dulkes to nepastebėdami.

Įsisąmoninkite savo mėgstamiausias vengimo taktikas ir išmokite pagauti save iš karto, kai nukrypstate į šalį. Psichologai pataria nusibraižyti paprastą trijų stulpelių schemą. Pirmame stulpelyje surašykite darbus, kuriuos dažniausiai atidėliojate. Antrame stulpelyje surašykite kuo užsiimate, kad išvengtumėte nemalonių užduočių. Trečiame stulpelyje surašykite galimas atidėliojimo priežastis (ar jūs tai darote norėdami pailsėti ar išvengti konkrečios užduoties?). Tik žinodami darbų vilkinimo priežastis, galite imtis iniciatyvos jį įveikti.

Keletas patarimų, kaip tapt atsakingesniu:

  • Jeigu darbus atidėliojate dėl aštrių pojūčių, kurias suteikia „paskutinė minutė“, pasiieškokite dramatiškumo kitose gyvenimo srityse: užsiimkite rizikingu sportu, lankykite dramos būrelį ar išvykite į eegzotišką kelionę.
  • Jeigu bijote galimos nesėkmės, pabandykite šią baimę išpūsti. Blogiausio scenarijaus įsivaizdavimas nesėkmės atveju gali padėti pažvelgti reikiamu aspektu. Taip pat prisiminkite laikus, kada jums pasisekė įveikti sunkias užduotis. Jeigu jums tada pavyko, tikėtina kad pavyks ir šį kartą.
  • Jeigu bijote sėkmės, pat
    tariama susikaupti ties dabartine užduotimi negalvojant apie ateitį. Atminkite, kad bet kada galite pasakyti „ne“ būsimoms užduotims, be to, niekada negalite žinoti, kas bus ateityje.
  • Jeigu esate perfekcionistas, peržvelkite nusistatytus standartus. Ar jie realūs? Įsisąmoninkite, kad klaidos yra vertingos pačios savaime, iš jų galite pasimokyti ir tobulėti.
  • Jeigu jaučiate kam nors priešiškumą, pabandykite išsiaiškinti to priežastis ir tvirtai išreikšti tai kitam žmogui. Pavyzdžiui, jeigu pykstate ant savo vadovo už tai, kad jis per mažai jums moka, pašnekėkite su juo apie tai.
  • Jeigu jums trūksta susidomėjimo užduotimi, paraginkite save ją atlikti. Žinojimas, kad po darbo jūsų laukia mėgstama veikla, gali būti stiprus akstinas imtis užduoties. Apdovanokite save už produktyvų elgesį. Įpusėjote rengti projektą? Puiku! Išeikite pasilinksminti su draugais ar nusipirkite tai, ko senai troškote.
  • Jeigu nessuprantate užduoties arba jums trūksta įgūdžių, kreipkitės pagalbos į kolegas ar vadovą.
  • Darbą, kurį jums reikia atlikti, padalykite į smulkias, konkrečias dalis. Šias dalis atlikite po vieną, neskubėdami ir nesijaudindami dėl galutinio tikslo.
  • Pakeiskite savo požiūrį. Ar jūs dažnai jaučiate, kad gyvenimas yra pernelyg sudėtingas? Kad jūs nesugebėsite įveikti jo iššūkių? Iš kitų ir savęs tikitės tobulumo? Nuolat siekiate kitų pripažinimo? Jei taip, jūs vadovaujatės demobilizuojančiomis nuostatomis, kurias reikėtų pakeisti realiomis. Pavyzdžiui, „aš privalau“ pakeiskite į „aš renkuosi“, „aš privalau tai pabaigti“ keiskite į „kada aš gal
    liu pradėti“, „tai pernelyg sudėtinga, ne mano jėgoms“ arba „aš privalau tai padaryti idealiai“ perfrazuokite taip: „aš esu žmogus, todėl klaidos kartais yra neišvengiamos“.
  • Pirmieji žingsniai visada sunkiausi. Pradėkite daryti nuo smulkių darbelių, pavyzdžiui, parašykite pirmą sakinį arba sutvarkykite vieną stalčių. Pamatysite, kad tęsti šį darbą nėra taip sunku.
  • Nusistatykite realius, pasiekiamus tikslus. Abstraktų pasakymą „šiandien reikia pasimokyti“ pakeiskite konkrečiu – „iki 8 val. turiu perskaityti 20 puslapių.“ Sėkmingai žengę vieną žingsnį, būsite motyvuoti eiti toliau.
  • Dirbkite kuo ramesnėje, be įvairių trukdžių aplinkoje.
  • Įvardykite savo privalumus ir trūkumus, vertybes, tikslus ir prioritetus. Palyginkite savo veiksmus su vertybėmis, ar jos sutampa su jūsų veiksmais?

Trumpas testas

Sužinokite, ar darbų vilkinimas trukdo jūsų asmeninei laimei. Kiekvieną iš šių teiginių įvertinkite nuo 1 iki 5 balų. Jei su teiginiu visiškai sutinkate, skirkite 5 balus, jei šis teiginys jums visai netinka – 1 balą.

  1. Aš dažnai pražiopsau koncertus, sporto varžybas ar pan., nes nespėju laiku nusipirkti bilietų.
  2. Aš dažnai pastebiu, kad atlieku darbus, kuriuos ketinau pabaigti prieš kelias dienas.
  3. Aš niekada iš karto neatsakau į gautus laiškus.
  4. Aš dažnai delsiu prieš pradedamas daryti darbus.
  5. Aš linkęs vilkinti net paprasčiausius darbus.
  6. Keliaudamas aš dažnai vėluoju į oro uostą.
  7. Nors ir neturiu daug laiko darbui pabaigti, aš dažnai švaistau laiką užsiimdamas pašaline veikla.
  8. Aš visada perku dovanas paskutinę minutę.
  9. Aš dažnai sakau „padarysiu tai rytoj“.

Jei jūsų surinktų taškų suma 40–50 ¬– būkite atsargūs. Darbų ati

idėliojimas gali neigiamai veikti jūsų asmeninį ir profesinį gyvenimą.

0 thoughts on “Kaip įveikti polinkį atidėlioti?”

  1. Ačiū už patarimus. Jie elementarūs, bet kai imi ką nors atidėlioti, pritrūksta žmogaus, kuris ištartų tuos kelis paprastus paraginančius/patariančius sakinius. Atsispausdinsiu juos ir pasidėsiu ant stalo 🙂

    Reply
  2. Na kaip visada viskas super supaprastinama. Atideliojimo srityje dabar isvystytas visas moklas. Deja tokie POP psichologijos straipsnelia yra visai beprasmiai jie tikrai nieko gero neatsklaidia o tik suveda viska i pora paprastu patarimu. O straipsnio tikslas tik pamineti aktualia tema, prirasyti bile ka ir prideti savo varda. Jokios rimtos analizes nieko aisku nera. Kaip visada tik daug bileko prirasyta.

    Reply
  3. Aš atidėliojimų asė 😀 dėkui die tai labai stipriai mano gyvenimo neveikia, bent neigiamai, bet visiškai sutinku, kad patiriamas stresas kai iki darbo atidavimo liko vos keletas dienų, o jis dar nė neįpusėtas nemalonus tiek tau, tiek aplinkiniams. Patarimai geri, bet juk problemą suprantu, žinau, kad nevalia visko palikti paskutinei minutei, bet nori nenori, o bac ir vėl nemigos naktys :)Stengsimės gydytis ir tikėsimės, kad pasiseks 🙂

    Reply

Leave a Comment