Mineralines medžiagos

Kalis (K)
Paskirtis: kartu su Natriu reguliuoja vandens-druskos apsikeitimą. Prižiūri, kad širdis taisyklingai “muštų” ir kad nervai bei raumenys dirbtų be priekaištų.
Kai trūksta: Širdies ritmo sutrikimai, raumenų silpnumas, pablogėjąs virškinimas. Stresas, antibiotikai, raminantys preparatai staigiai sumažina kalio skaičių organizme.
Perdozavimas: Dažniausiai kalio perteklius iškeliauja iš organizmo kartu su šlapimu. Jei blogai dirba inkstai, kalis gali sukelti nervų ir kraujagyslių sistemų ligas.
Kur gauti: Soja, pupelės, avokadai, bananai, varškė, džiovintos vynuogės, pomidorų sultys, keptos bulvės.
Dienos dozė: 2g

Geležis (Fe)
Paskirtis: dalyvauja kvėpavimo ir kraujo pakrovimo deguonimi prrocesuose. Geležis – sudėtinis hemoglobino komponentas. Hemoglobinas transportuoja deguonį iš plaučių į kraują, pristato jį vidiniams organams ir pasiima CO2 “atgaliniame reise” .
Kai trūksta: Geležies trūkumas daug laiko gali būti nepastebimas iki to laiko, kol neišsivystys anemija (mažakraujystė). Simptomai – išblyškęs veidas, silpnumas, sukasi galva, uždusimas ir pastovus nuovargis.
Perdozavimas: perdozuoti geležies valgant daugybę jos turinčius produktus praktiškai neįmanoma.
Kur gauti: Pupelės, mėsa, kepenys, grikiai, obuoliai, duona.
Dienos dozė: 20mg

Fosforas (P)
Paskirtis: atsakingas už energijos paskirstymą.
Kai trūksta: fosforo mes suvartojame labai daug, todėl pasiekti jo trūkumo galima tiik labai retais atvejais, kai susergama inkstų ligomis ir organizme trūksta vitamino D. Tokiu atveju kaulai pradeda prarasti fosforą ir jie išsikreivina.
Perdozavimas: Kai perdozuojama fosforu organizmas pradeda blogai skirstyti Magnį ir Kalcį.
Kur gauti: sūris, jautiena, kepenys, žuvis, balta duona, kiaušiniai, pi

ienas, jogurtas.
Dienos dozė: 1,2-1,4g

Manganas (Mn)
Paskirtis: Manganas aktyvuoja fermentus, atsakingus už seksualius sugebėjimus. Kita jo atsakomybė, tai kraujo gamyba, kurioje jis dalyvauja vėlgi kaip fermentas. Ir dar jis padeda kepenim atsikratyti visokiom pavojingom medžiagom, kurios prisikaupia joje.
Kai trūksta: Natūraliais būdais niekaip nepritrūksite mangano. Net mokslininkai tai padarytų labai sunkiai ir tik laboratoriniu būdu.
Perdozavimas: perdozuoti jo taip pat negalima.
Kur gauti: Juoda duona, rudi ryžiai, bulvės, soja, špinatas, inkstai, bananai.
Dienos dozė: 2-10mg

Kalcis (Ca)
Paskirtis: normalus suaugęs žmogus savo organizme turi apie 1,2kg kalcio. Augant kalcis būtinas – jis atsako už kaulų ir dantų formavimąsi. Be to jis sugeba pasipriešinti alerginėms reakcijoms ir depresijoms.
Kai trūksta: veda prie kaulų silpnėjimo ir didina riziką susilaužyti kaulus.
Perdozavimas: kai kalcio perdaug organizmas pradeda daug blogiau priimti magnį. Kai kalcio organizme laabai daug, prasideda druskų nusistovėjimas sąnariuose.
Kur gauti: Pieno produktai, džiovinti vaisiai, brokoliai.
Dienos dozė: 1,0-1,2g

Floras (F)
Paskirtis: Dalyvauja skeleto augime. Stiprina dantų emalį, pastebimai pakelia dantų atsparumą kariesui. Kartu su kalciu padeda užgydyti lūžius.
Kai trūksta: kai Floro maža, dantys pasidaro silpni, o kaulai trapūs. Kartais Floro pasisavinimui trukdo labai didelė magnio, aliuminio arba kalcio koncentracija organizme.
Perdozavimas: labai ryškios baltos dėmės ant dantų, kaulų išlinkimai, druskų susikaupimai sąnariuose.
Kur gauti: geriamas vanduo, graikiški riešutai, pienas, juoda arbata, špinatas, raudona žuvis.
Dienos dozė: 2-3mg

Natris (Na)
Paskirtis: Natris di

irba kartus su kaliu – jie yra atsakingi už gerą “vandentiekio” veikimą organizme. Nervų ir raumenų ląstelės veikia tik elektrolitinėje aplinkoje, kuria sukuria Natris ir Kalis. Taip pat Kalis prižiūri kad į kraują savo laiku būtų pristatytos aminorūgštys ir cukrus.
Kai trūksta: Galvos skausmai, nuovargis, traukuliai, mažas kraujo spaudimas.
Perdozavimas: Jeigu kepenys sveikos jos lengvai pašalina natrio perteklių. Natrio perdozavimas, kai persūdomas maistas, veda prie skysčių užsilaikymo organizme, širdies, kraujagyslių ir kepenų perkrovimo.
Kur gauti: virta druska, dešra, konservai,minkšti sūriai, žuvis ir mėsa.
Dienos dozė: 3-6g

Varis (Cu)
Paskirtis: reikalingas tam, kad sintezuotų segmentus, kurie nudažo odą, akis, plaukus. Be to jis reikalingas vidinei sekrecijai ir baltymų apsikeitimui. Kartu su Vitaminu C ir geležimi, varis gamina hemoglobiną.
Kai trūksta: nuosėdos ant kraujagyslių sienelių, pigmentų sutrikimai, nervų sistemos sutrikimai, kaulų augimo pablogėjimas – visa tai rezultatas to, kad jūsų organizmas gauna per mažai vario. Kartais organizmas negali priimti vario, nes kūne per daug cinko.
Perdozavimas: priveda prie visos žarnų floros žuvimo. Blogiausiu atveju gali atsisakyti dirbti kepenys.
Kur gauti: juoda duona, bulvės, šokoladas, soja, kokoso riešutai, kava, kepenys.

Magnis (Mg)
Paskirtis: kontroliuoja raumenys. Neleidžia vystytis aterosklerozei ir kraujagyslių ligoms. Saugo ląsteles nuo žuvimo, organizmą užvaldžius stresui. Prideda elastingumo raumenims ir šiek tiek padeda jiems augti.
Kai trūksta: po truputi mažės galimybė susikoncentruoti, padidėja susinervinimas, atsiras nedidelis ra

aumenų skausmas.
Perdozavimas: sveikas žmogus lengvai atsikrato magnio pertekliaus – per kepenys, žarnyną ir prakaitą. Bet nesveikos kepenys gali laikyti magnį organizme ir privesti prie nervų sistemos ligų.
Kur gauti: kakao pupelės, pupelės, žirniai, javų grudai, riešutai, medus, žalumynai, duona, jūros produktai
Dienos normas: 300-400mg

Jodas (I)
Paskirtis: būtinas hormonų sistemos veikimui ir skydliaukes egzistavimui.
Kai trūksta: veda prie visų organizmo funkcijų sutrikimų – medžiagų apykaitos pažeidimų, potencijos ir apvaisinimo galimybės praradimo, depresijų, raumenų silpnumo ir prie kitokių negerovių.

Perdozavimas: per didelė jodo koncentracija gali privesti prie taip vadinamo jodizmo, t.y. slogos, inkštirų ir odos išbėrimo. Bet tokia koncentracija neįmanoma valgant jodą kartu su kitais maisto produktais. Dažniausiai tai priežastis labai ilgo preparatų kuriuose daug jodo vartojimas.
Kur gauti: jūros kopūstai, joduotoji druska, jūrų žuvis, šampinjonai.
Dienos dozė: 100-200mkg

Cinkas (Zn)
Paskirtis: didina imunitetinės sistemos atsparumą. Padeda greičiau užgyti žaizdoms, kovoti su sloga ir uždegimais. Cinkas atsako už vyrų vaisingumą ir reguliaru jo hormonų pasigaminimą. Be to, cinkas stimuliuoja prostatos darbą.
Kai trūksta: veda prie imuniteto mažėjimo, odos ligų ir potencijos silpnėjimą.
Perdozavimas: cinko perdozavimas praktiškai neįgyvendinamas uždavinys, nebent leistis jį į save kaip injekcijas. Labai retais atvejais perdozavimas sukelia žarnyno ligas ir problemas su raumenų koordinacija.
Kur gauti: kepenys, mėsa, suris, kiaušiniai, krevetės, grybai, saulėgrąžos.
Dienos dozė: 15mg

Selenas (Se)
Paskirtis: apsaugo nuo laisvų radikalų ir nuodingų medžiagų. Suriša su

unkiuosius metalus, todėl labai efektyvus, kai apsinuodijama gyvsidabrio ar kitais sunkiųjų metalų garais. Padidina imunitetą ir pakelia vyrų vaisingumą. Seleno veiksmingumas stiprėja kai organizme daug vitamino E.
Kai trūksta: dažniausiai priveda prie imuniteto sumažėjimo ir širdies darbo sutrikimų.
Perdozavimas: atsiranda tik labai ilgą laiką per dieną suvartojant daugiau nei 1mg. Simptomai – slenka plaukai, nagai auga keliais sluoksniais, silpnumo jausmas.
Kur gauti: ungurys, jūrų žuvys, omaras, vištieną, brokoliai ir makaronai.
Dienos dozė: 20-100mkg

Kobaltas (Co)

Paskirtis: kobaltas pagrindinis komponentas kuriant elektrocitus (kraujo kūneliai). Be to jis pagrindinis žarnyno komponentas, kai kalbama apie vitamino B12 sintetinimą. Jis stimuliuoja susidarymą daugybės svarbių fermentų, kurie atsako už kovą su laisvaisiais radikalais.
Kai trūksta: mažina elektrocitų skaičių. Jei pas tave gastritas, tu negali pamiršti apie produktus, turinčius kobalto.
Perdozavimas: gali privesti prie viduriavimo, o apsinuodijimai kobaltu (pvz.: jo dažais) priveda prie labai nemalonių ir pavojingų širdies ir kraujagyslių ligų.
Kur gauti: makaronai, duona, arachisas, krevetės, kepenys, kiaušiniai, jautiena.
Dienos dozė: 40-70mkg

Chromas (Cr)
Paskirtis: chromas vienas iš insulino sudėtinių dalių, todėl jis padeda iš kraujo ištraukti ir sunaudoti nereikalingą cukrų. Be to insulinas (todėl chromas) gali kovoti su cholesterinu.
Kai trūksta: chroniškas chromo deficitas gali privesti prie diabeto ir cholesterino lygio kraujyje pakėlime. Bet tai labai reta nes chromas yra daugelyje maisto produktų sudėtyje.
Perdozavimas: Priveda prie visokių negerovių skrandyje, o vartojamas ypač didelėmis dozėmis, priveda prie kepenų ir odos ligų.
Kur gauti: kukurūzai, mėsa, juoda duona, bulvės, juoda arbata.
Dienos dozė: 50-200mkg

Leave a Comment